– Jeg kjøpte min første bobil  da jeg var 35 år. Nå har vi vår fjerde bil og mitt budskap er at det viktigste å tenke på når man velger bobil, i tillegg til  hvilket merke, men hvor du kjøper den. Handler du i Kroken konsernet, får du hjelp hvor enn du er i landet. Det er også gull verdt måten de behandler kundene på, skryter Janne Nakken som påpeker spøkefullt at hun ikke har aksjer i konsernet.

Hun og Jonny Gjelsten, kjørte bilen til sin «faste» plass allerede søndag.

– Vi er her hvert år og det er viktig å sikre seg favorittplassen, sier hun.

Og det var nok lurt, for tar man en titt rundt på Øran øst, er det ikke mange ledige plasser igjen lørdag ettermiddag. Det er bobiler på rekke og rad så langt øyet kan se. Kroken Caravans årlige bobiltreff på Øran er like populært etter 14 år.

– Ja, vi får utrolig mange positive tilbakemeldinger. Vi inviterer inn alle, uansett om de er kunder fra før eller ikke. Det viktigste er at de blir kjent med oss og får se hvor trivelig det er å være på Åndalsnes. Da finner de kanskje tilbake hit på ferie, sier Svein Erik Gråberg, daglig leder i Kroken Caravan Detalj AS, avdeling Åndalsnes.

Det er enormt det Kroken leverer på Åndalsnes, ifølge Gråberg.

– Våre avdelinger i Oslo og i Brumunddal er større i areal, men i omsetning er vi på topp, smiler Gråberg.

– Selger dere mye på slike treff?

– Fra erfaring selger vi mellom 10 til 15 enheter og vi har utrolig god omsetningen av deler og rekvisita i butikken, sier Gråberg.

De har også et samarbeid med Romsdal Reiseliv og Handel, og gir ut god informasjon om tilbud butikkene i sentrum og på Raumasenteret, har i forbindelse med bobiltreffet.

– Vi arrangerer også et rebusløp i sentrum der konkurransen går ut på å finne bokstaver i hver enkelt butikk som skal bli til et løsningsord. Vi håper det gjør at folk finner vegen til butikkene her, slik at det ikke bare er vi som tjener penger på dette. Det har vi god tro på at de også gjør, sier Gråberg.

Men de koster litt å arrangere også.

– Vi tar en treffavgift, men ellers er det meste gratis. I vårt store partytelt, skal Grand Hotel Bellevue servere middag til 500 gjester i kveld. Etterpå kommer Bjørns Orkester og spiller til dans. Alt er gratis for våre gjester, forteller Gråberg.

For like viktig som service og handel, er det sosiale.

Janne Nakken fra Vestnes påpeker i den forbindelse at det ikke lenger bare er pensjonister som kjøper bobil.

– Nei, det har endret seg veldig de siste åra. Da jeg kjøpte min første bobil for 14 år siden, var det stort sett bare pensjonister. I dag er det mange på min alder og også yngre.

– Men hvorfor bobil?

– Det er veldig fritt. Man trenger ikke å planlegge reisen. Vi kjører bare etter pent.no, smiler de to i skyggen under markisen på sin romslige bobil – med flott utsikt til Romsdalsalpene og butikkdøren til Max Fritid.