– Jeg ble kontaktet av et stort bilfirma som vil legge sine lanseringer og testinger av nye bilmodeller til vårt området. Jeg rådet de selvsagt sterkt til å bruke Trollstigen, og det skulle de gjøre. De vil ha med seg 500 journalister fra hele verden som kommer til å formidle det de opplever her. Da snakker vi om skikkelig verdensreklame, smiler Edmund Meyer.

Det er ikke første gangen journalister besøker vårt område, men i sommer vil tilstrømmingen bli «helt utrolig» skal vi tro uoffisielle kilder. «Biljournalistene» vil komme i løpet av tre uker i sommer.

– Ikke alle kommer samtidig, men jeg blitt spurt om jeg kan være behjelpelig med overnattingsmuligheter i området her. Ellers klarer de seg nok godt selv. Det er et stort apparat som står bak, sier Torunn Dyrkorn, ass. reiselivsdirektør i Visit Nordmøre og Romsdal.

Hun hadde selv med seg flere journalister på «skrytetur» til Trollstigen for vel en uke siden.

Verken hun eller Meyer vil røpe hvilket kjent bilmerke det dreier seg om, men de forsikrer at det vil bli god verdensreklame.

Også reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke, kan bekrefte at det i sommer kommer mange journalister til vår region.

– Vi har også kontaktet en del journalister og jeg vet andre som også kommer. Innovasjon Norge har vært flinke til å kanalisere journaliser hit. Vi har jo veldig mye nå som er interessant for dem å skrive om; som vår Nye Via Ferrata, Romsdalseggen, Trollstigen, og for ikke å glemme Raumabanen og Trollveggen. Vi trenger godt besøk på våre attraksjoner og etablissement rundt om for å kunne drive godt. En god sommer er veldig viktig for driften. Men nå jobber vi også for helårsturisme, og lykkes vi med det, trenger vi ikke å være så avhengig av de store hordene som kommer om sommeren. Men enn så lenge trenger vi disse hordene, og vi vil jobbe videre med å få flere til å komme på besøk.

I løpet av sommeren vil Trollstigen får besøk av over 500 journalister som vil formidler over hele verden, hva de opplever her. Foto: Evy Kavli