Torsdag besøkte direktør i Jernbaneverket Elisabeth Enger Rauma for å snakke om godsstrategi.

I Nasjonal transportplan er det satt av 18 milliarder til å få gods fra bil til bane, og jernbanedirektoratet skal nå – sammen med kommunen, fylkeskommunen og andre aktører – finne ut hvordan midlene best kan komme Raumabanen til gode.

– Det er ekstremt mye som produseres i dette området, og det forflytter seg. Vi er helt sikre på at mer kunne gå på bane, sier Enger.

Jernbanedirektoratet skal til høsten lage en detaljert plan for hvordan de 18 milliardene skal brukes.

– Vi må få en best mulig prioritering. Det er viktig for oss å sikre de strekningene som er utsatt, og det har Raumabanen vært. Derfor vil vi se helt spesielt på denne banen og hvilke behov og muligheter som finnes her, sier hun.

Alle forhold skal vurderes

Roger Kormeseth i Jernbanedirektoratet sier at Raumabanen har potensial, i og med at det går store volumer på veg parallelt med jernbanen.

– Likevel har banen et svakt utgangspunkt, med flere utfordringer. Usikkerhet og enkelthendelser over lang tid har svekket påliteligheten og tilliten til banen, sier han.

Arbeidet med godsstrategien begynner allerede i mai, og skal være ferdig til september.

– Arbeidet ledes av jernbanedirektoratet, men vi skal ha aktiv lokal deltakelse. Vi har en åpen tilnærming, og alle relevante forhold skal vurderes, sier han.

– Hva må til?

Til stede i møtet var blant andre daglig leder i Wenaas Workwear AS, Katrine Wold Deunk. Hun ble utfordret på hva som skal til for at hennes bedrift skal bruke toget mer.

– Vi må vite at vi får godset fram til rett tid. Gjør det det, vil vi gjerne bruke mer tog, sier hun.

PostNord er allerede en stor kunde på Raumabanen.

– Vi er veldig glade for dette initiativet. Vi har tro på jernbanen, men det er litt «høna og egget»-problematikk. Man ha et godt tilbud for at næringslivet skal kunne bruke det, sier trafikkdirektørFred Hagen.

Viktig for fylket

Til stede var også fylkesordfører Jon Aasen, som presiserte viktigheten av Raumabanen for fylket.

– Vi er glade for at det er satt av 18 milliarder for å få gods fra veg til bane. Eneste alternativ til gods på veg her i fylkte, er stasjonen på Åndalsnes. Vi skal fortsette å støtte opp om Raumabanen, og vi skal fortsette å være en medhjelper når det gjelder å legge til rette for godstrafikken, lover han.

Arne Steffen Lillehagen mener at den største utfordringen banen har er rammevilkårene.

– På vegen har vi mange transportører, men på jernbanesiden har vi har hatt et tre. Det må være en grunn til at mange ikke vil drive der. Vi har omtrent ikke togoperatører, og de vi har sliter, sier han.

– Har troen

Jernbanedirektøren avsluttet med å understreke at de vil ha en bred tilnærming til Raumabanen.

– Målsettingen vår er at det godset som kan egne seg på bane i dette området, det skal over. Vi går inn i det med det utgangspunktet at vi har trua. Vi vet at det er mange faktorer på den negative siden, men vi må få til at den positive siden vinner, sier hun.