Over 20.000 gikk over Romsdalseggen i 2016

I fjor kom flere med kritikk om at det ikke kom tydelig nok fram at Romsdalseggen er en krevende tur. Blant dem som stilte spørsmål ved markedsføringen av turen, var lederen av Røde Kors Hjelpekorps i Rauma, Øystein Valde.

– Kan hende vi pynter litt for mye på beskrivelsen av turen for å få flest mulig til å gå, sa han til Åndalsnes Avis i august.

Den kritikken har aktørene som jobber med Romsdalseggen tatt til seg.

«Familieruta» er historie, og de har tatt grep for å vise at Romsdalseggen ikke passer for alle.

– Det er en lang og krevende tur, og det skal komme tydelig fram hos alle som markedsfører den, sier Hilde Gråberg Bakke.

Det var NRK Møre og Romsdal som først omtalte saken.

Ingen familierute

Fram til nå har det vært tre alternativer over eggen. «Romsdalseggen», «Romsdalseggen ekstrem» og «Familieruta». Sistnevnte er nå borte fra kartet.

– I stedet har vi fått inn «Romsdalseggen om Høgnosa» som er lenger enn den vanlige ruta, og litt luftigere enn Familieruta var. Familieruta hadde ikke utsikt mot Romsdalen og gikk ikke på selve Romsdalseggen. Slik som Romsdalseggen blir markedsført mente vi at det var nødvendig med en endring, sier Gråberg Bakke.

Søker om midler

Romsdal Reiseliv og Handel jobber også med planene for sikringsbu og toalett over Romsdalseggen.

– Det er viktig å si at Romsdalseggen er en god tur også i dag, og standarden som norsk fottur i fjellet er god nok. Men vi ønsker å være rustet for framtida, når potensielt mange flere turister kommer hit.

Men for at slike tiltak skal bli gjennomført må det penger til.

– Nå fikk ikke vi midler i årets «Norske turstier»-tildeling fra departementet, men vi håper vi har en sterk søknad til neste år, sier hun.

Avstandsmerking

Merking og sikring av Romsdalseggen er Turistforeningens ansvar. Også de er i gang med tiltak for at Romsdalseggen skal bli enda tryggere å gå.

– Vi ser på skilting og varding. Vi kommer til å sette opp avstandsmerking for hver 500 meter, slik at de som går hele tiden vet hvor langt det er igjen – og hvor langt det er tilbake. Det kan også være til hjelp ved ulykker, slik at det blir lettere å lokalisere den som ber om hjelp, forteller Arnstein Salthammer Eide i Molde og Romsdal Turistforening.

De har også snakket om å sette opp kjetting i et parti overfor brua i Vengedalen.

– Der har det vært noen som har sklidd og falt på berget, så det er noe vi vurderer, sier han.

Han tror det er et godt grep å endre markedsføringen vekk fra «familieturen».

– Hva som er en fin tur for en familie varierer fra familie til familie. Det er nok noen som har opplevd en litt tyngre tur enn de hadde inntrykk av på forhånd, sier han.

Stor interesse

Gråberg Bakke forteller at interessen for Romsdalseggen fortsatt er stor.

– Vi får veldig mange henvendelser om Romsdalseggen, og nå etter påske har det eksplodert helt, forteller hun.

Hun forteller også at mange kommer tilbake, og at de anbefaler turen til andre.

– Vårt mål er at de som kommer hit blir her lengst mulig, at de har gode opplevelser, og at de legger igjen mest mulig penger. Romsdalseggen har blitt et fyrtårn for opplevelser i vår region.

Reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke i Romsdal Reiseliv og Handel forteller at Romsdalseggen ikke lenger blir markedsført som en familietur. Foto: Stine Vandevjen Olsen