Forslaget om ny rabattordning for tunnel og bru møter motbør fra styret i bomselskapet Eksportvegen AS.

Ønsket om å etablere et felles rabattregelverk for alle eksisterende bompengeselskap i hele landet kom opprinnelig fra Statens vegvesen, og ble vedtatt i Stortinget.

Endringen vil bety at nåværende rabatter for biler i takstgruppe 1 fjernes mot at taksten reduseres med 20 prosent. Tunge kjøretøy vil miste alle rabatter.

Men endringen har ikke fått noen god mottakelse hos eierne av Eksportvegen AS, bomselskapet for Vågstrandatunnelen og Tresfjordbrua. Selskapet eies av kommunene Rauma, Vestnes og Ålesund samt en lang rekke private bedrifter, med et styre sammensatt blant annet av representanter fra hovedeierne Rauma, Vestnes og Ålesund.

Et tilbud

Daglig leder i selskapet, Torgeir Stene, mener at Stortingets vedtak må forstås som et tilbud til bomselskapene om å slutte seg til en ny nasjonal rabattpraksis. Det betyr også at selskapene kan velge å takke nei, mener Stene.

– Slik jeg leser dokumentene i saka mener jeg det er usannsynlig at den eksisterende rabattordningen for Vågstrandatunnelen og Tresfjordbrua blir endret.

Han viser til at et enstemmig styre i Eksportvegen AS sa nei til å endre rabattordningen.

– Endringen ville bety at det er våre beste kunder og største brukere som skal dekke merkostnaden ved ei eventuell omlegging til ny takst- og rabattstruktur, sier Torgeir Stene.

Tall

Han presenterer regnestykker og tall som underbygger påstanden:

– For en liten blir det en samlet merkostnad på 33,2 kroner å passere både Vågstrandatunnelen og Tresfjordbrua. For tung bil blir merkostnaden på 76 kroner.

Stene viser også til at 1,9 millioner biler passerer bommene langs vegstrekningen hvert år. I løpet av 2016 kom det ikke en eneste klage på takstene.

– Tida er derfor ikke inne til å skape uro om bomsatsene, noe vi frykter vil skje dersom det nye takstsystemet blir gjort gjeldende for Eksportvegen, sier Torgeir Stene.