Berglund i selskapet 2469 Reiselivsutvikling AS er leid inn av Rauma kommune for å lage en markedsaktivitetsplan inneværende år for reiselivet i Rauma.

I en rapport han har levert kommunen, foreslår han ei målsetting for reiselivet i Rauma i 2017 (tall i forhold til 2016):

  • 15 % vekst i antall gjestedøgn

  • Vekst i antall gjester/besøkende på attraksjoner og i turistinformasjoner bør ligge på 10–12 %.

  • Bedriftene bør ha en omsetningsvekst på 12–15 %

For å nå målene mener han det må brukes 2 millioner kroner: «Dette er slik vi ser det et minimumsnivå av felles tiltak en destinasjon som Rauma, med de målsettinger en har besluttet, bør ha», skriver han.

Tre viktige områder

I rapporten trekker han fram tre områder som overordnet må til for å få videre vekst i reiseliv og handel i Rauma:

1. Mer effektiv organisering av fellesoppgaver

  • Styrket koordinering; Berglund mener fellesoppgaver innen reiseliv og handel i Rauma i dag ikke er tilstrekkelig koordinert.

  • Bedre bestillerevne for å få mer igjen fra Visit Nordvest

  • Samlokalisere tjenestetilbudet; etablere en sentral enhet i Rauma, et salgspunkt og et felles miljø for salg, mersalg og kryssalg

2. Implementering av digital strategi

  • Registrere alle produkt i Rauma i felles database

  • Samkjøre digitale tiltak med Visit Nordvest

  • Styrke den digitale markedsføring

3. Økt fokus på salg

  • La markedsføring skje i regi av Visit Nordvest, men ivareta salgsfunksjoner og gjennomføring av salgstiltak lokalt.

Samler ansvaret i lita gruppe

For å nå målet i masterplanen om dobling av verdiskaping og sysselsetting innen 2025, foreslår han å samle det totale ansvaret i gruppe på seks personer «som har kompetanse, mandat og ressurser til å gjennomføre planene og samtidig drifte destinasjonen fram mot målsettingen». Han foreslår at den settes sammen med én fra Visit Nordvest, én fra cruise, to fra reiseliv og handel og to fra Rauma kommune.

Han foreslår at første oppgave for gruppa kan være å gjennomføre en markeds og tiltaksplan for 2017, med til sammen 19 tiltak:

1. Ski-/vinterkampanje: Fokus på topptur.

2. Vandremuligheter i regionen, og da spesielt Romsdalseggen, Fjordruta og Innerdalen/Trollheimen.

3. Norgeskampanje sommer: Redaksjonelle artikler fra hele regionen.

4. Cruisesalg: Direkte kommunikasjon med rederi og agenter.

5. Cruiseutflukter (Lesja, Dovre) – nye opplevelsesprodukt langs Raumabanen.

6. Sommerbyen: Skape liv i sentrum hver lørdag sommerstid.

7. Via Ferrata – mål om 5.000 gjester første år.

8. Kryssalg for å doble turistenes forbruk fra 112 kr til 225 kr per turist.

9 . Toppturer i Romsdal; øke antall vinterankomster fra jul til juni.

10. Vandring; daglige guidede turer til Stabbeskaret, Mannen, Litlefjellet og over Romsdalseggen i sesong.

11. Fiske i Romsdalen: Øke antall sportsfiskere fra mars til oktober.

12. Sykkel, landevegs – mountain bike og sti: Øke antall sykkelturister i området til 10.000 hvert år i 2025.

13. Gondolbane: Avklare om det er realistisk å etablere og drifte.

14. Guide Romsdal: Etablere en pool med guider og guidede produkt.

15. RHH samkjørt digitalt med Visit Nordvest.

16. Tindehovedstaden, skilting og profilering.

17. Rauma vertskap: Sertifisere alt vertskap.

18. Meeting Point Åndalsnes: Doble turistenes forbruk til 225 per turist.

19. Bobilparkering: Tilby gode parkeringsforhold for forlenget oppholdstid.