Det var i vår at Veøy Buss AS vant anbudskonkurransen fra fylkeskommunen. Det betyr at de fra nyttår kjører rute- og skolekjøring i Rauma, Vestnes, Vistdal og på Skåla og Bolsøya. I tillegg til ekspressruta mellom Åndalsnes og Molde.

– Forutsigbar framtid

– Dette anbudet var et være eller ikke være for vår del, så viktig var det. Se bare til Aukra, Fræna og Eide; både Aukra auto, Atlantic auto og Eide auto legges nå ned. Der var det en annen aktør som vant. Dette er en tiårskontrakt, så nå har vi ei veldig forutsigbar framtid, forteller avdelingsleder for Veøy Buss AS, Bjørn Sigurd Wadsten.

Han tok over jobben etter pensjonerte Per Oddvar Sæth i juni i fjor.

– Den siste tida har vært ekstremt hektisk både med skiftplaner og materiell, forteller Wadsten, som er logistikkutdannet og bor i Vistdal.

Seks nye ansatte

Anbudet betyr ikke veldig store forskjeller fra hvordan det har vært tidligere.

– Bortsett fra kjøringa i Vestnes, er dette kjøring vi har hatt tidligere også, men da var det ikke ute på anbud. Med Vestnes har vi fått seks nye ansatte, forklarer han.

Men det har krevd en kraftig oppgradering av bussparken:

– Vi har kjøpt åtte helt nye, sju brukte i tillegg til tre nye minibusser. Sju av bussene vi hadde fra før er omprofilert, mens ti av de gamle er satt i opplag. De skal i hovedsak brukes til cruisebåt-kjøring til sommeren.

Wadsten forklarer videre at det er veldig spesifikke krav i anbudet som gjør at de har vært nødt til å investere mye.

– Det er krav både til alder og utforming. FRAM ekspressen som skal gå mellom Åndalsnes og Vestnes må blant annet ha bagasjerom, mulighet for lading av pc om bord, i tillegg til krav til en viss avstand mellom setene.

– Verd 33 millioner i året

Ifølge Wadsten er verdien av kontrakten på 33 millioner i året. Men den koster også.

– En helt ny buss koster 2,4 millioner kroner pluss moms, så det er snakk om ei veldig stor investering, forteller Wadsten. Han forteller også at for å vinne anbudet har strakk de seg så langt de kunne prismessig.