Tirsdag kveld, i ei "stinn brakke" på Vestnes Fjordhotell, var det infomøte for Romsdalsaksen AS - den alternative fjordkryssingen av Romsdalsfjorden. Mer enn 100 personer møtte opp for å få vite mer om prosjektet.

Videoen viste hvordan Romsdalsaksen-forkjemperne ser for seg å krysse fjorden med bruer. Og fjordkryssingen skal kunne skje 24 milliarder kroner rimeligere enn Møreaksen, som er planlagt med lange undersjøiske tunneler.

- Kostnaden er under halvparten av Møreaksen – ja, nesten en tredjedel, sa Hanne Moldver Salthammer i Romsdalsaksen AS i presentasjonen.

- Bare tallet i seg sjøl gjør at en bør se på dette en gang til. Det er fort å bli milliardblind. Vi mener at dette er mye veg for pengene. For 38 milliarder kroner, som regjeringen har valgt å bruke penger på, så mener vi at man kunne bygd Volda-Folkestad (3 mrd.), Solevåg-Festøy (5 mrd.), Molde-Vestnes, Romsdalsaksen (13,5 mrd.), Halsa-Kanestraum (3 mrd.) og Aukra-Tornes (2 mrd.). Og fremdeles hadde man hatt 11 milliarder til overs! sa Salthammer til stor applaus fra salen.

Og så la hun til: - Og så er det viktig for oss at vi kan bruke tida på å utbedre Romsdalen mens Romsdalsaksen planlegges, sa hun.

Møreaksen er kostnadberegnet til 38 milliarder kroner. Romsdalsaksen la i møtet fram sitt nye kostnadsestimat; 13,5 milliarder kroner. Med kryssing av Langfjorden med 2,4 kilometer bru fra Åfarnes, øker kostnaden med 2,4 milliader kroner.

- Det er synergimulighet hvis politikerne vil prioritere det, sier Jørn Inge Løvik i Romsdalsaksen AS til Åndalsnes Avis.