- Toget vil fortsette, forteller direktør i Green Cargo, Kjell Owrehagen.

Han forteller at toget vil gå som ordinært fram til andre helga i desember, fra da skjer ruteendringen i kraft og det blir kveldsavgang i begge retninger.

Owrehagen sier det torsdag både er gjort et styrevedtak på at selskapet skal fortsette godstrafikken på Raumabanen, og at de i etterkant av det har kastet om på ressursene internt i selskapet i Norge og Sverige.

- Ressursene som til Raumabanen var nå egentlig satt bort til annen drift, men nå har vi ført dem tilbake igjen, forklarer han.

Det var i slutten av oktober at Green Cargo varslet at de fra 9. desember ville legge ned godstrafikken på Raumabanen.  Årsaka var at sporfordelinga de hadde fått på jernbaneterminalen på Alnabru, ikke ville gjort drifta lønnsom.

- Massivt press

- Med de vilkårene var toget i utgangspunktet dødt. Sporet vi fikk tildelt var på en helt annen plass, noe som hadde ført til at vi hadde måttet bemanne opp med både ekstra folk og maskin. Det slipper vi nå, for med et såpass massivt press fra markedet til Jernbaneverket, har de faktisk snudd alle steiner og gitt oss et spor som er der alle de andre togene er. Det vi alle håpet og ønsket har nå gått i orden. Detaljene rundt hvordan de ordner det har jeg ikke fått ennå, men vi har fått bekreftet at det lar seg løse, forteller Owrehagen.

- Så dette hadde ikke gått uten presset fra kundene?

- Det er en kombinasjon av kunder, kunders kunder og politikere. Hvor mye hver har bidratt med har jeg ikke oversikt over, men de har i alle fall bidratt til at dette fikk en lykkelig utgang, svarer direktøren.

Han forklarer videre at ruteendringen til kveldsavgang er gjort for å kunne fylle opp toget mer.

- Sporet vi nå får tildelt kan også gi oss noen synergier fra andre tog, altså mer gods.

Framtida

- Hvordan ser framtida ut for godstrafikk på Raumabanen?

- Nå tar vi 2017 som et oppbyggingsår, og så får vi se hva som er mulig fra 2018.

- Det høres ut som om 2017 er et prøveår?

- 2017 ser mye lysere ut nå enn før, for da var lyset helt slokt. 2017 må være det året vi bruker for å se om det blir slik både vi og kundene har tenkt. Det ligger en forpliktelse i dette for alle involverte, både for oss som togoperatør, og for kundene som må bruke oss. Begge må levere for at vi skal ha en evig horisont.

- Er lønnsomheten god nok med dagens trafikk, eller må den økes ytterligere i 2017?

- Akkurat nå har vi juletrafikken, og den er brukbar. Og det ser ut som om trafikknivået vil fortsette også i 2017. Det er bra.

- Unngikk dramatiske konsekvenser

Owrehagen sier den siste tida har vært et være eller ikke være for gods på Raumabanen.

- Kundene har vært på oss hver dag for å få informasjon. Det betyr nok mye for dem. Hadde godstrafikken blitt borte hadde det nok ført til andre betraktninger for persontrafikken på Raumabanen også.