Siste avgang vil være 9. desember fra Åndalsnes.

Ifølge Green Cargo skyldes nedleggelsen at togruta ikke er lønnsom. Dessuten at Raumabanen er nedprioritert på sporfordeling på jernbaneterminalen på Alnabru.

Arne Steffen Lillehagen, Rauma-politiker og nestleder i Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen, er skuffet over at Green Cargo kaster kortene:

- Hvem kan løse rammevilkårene?

- Det er sentralmakta; Regjeringen, Samferdselsdepartementet og Stortinget. Det er de som er rammevilkårene. Og så er det det internasjonale samkvemet som Norge er en del av, med EØS-avtalen må vi adoptere jernbanedirektiv, og det er en premissleverandør for rammevilkårene på jernbanenen.

- Vi ser billig lastebiltransport fra med dem lavere kostnadsvilkår enn i Norge; de er med og presser nivået enda mer ned i et høykostland som Norge. Det gjør det heller ikke lettere for jernbanetransportørene, sier Lillehagen.

I brevet til kundene skriver Green Cargo:

"

Godstransport på Raumabanen

Green Cargo har kjørt godstog på Raumabanen siden månedsskifet mars/april i år. Toget har hatt noe variabel utnyttelse, og sett under ett siden oppstarten har toget ikke kunnet gi et positivt resultat.

Jernbaneverket har bekreftet togrutene for 2017, og disse ser positive ut. Jernbaneverket har også fra og med rutetermin 2017 tatt den overordnede styring på sporfordeling på jernbaneterminalene. Her må vi fra Green Cargos side dessverre konstatere at Åndalsnes-toget vil komme svært dårlig ut på Alnabru, hvilket vil medføre betydelig økte kostnader og dermed definitivt rive eksistensgrunnlaget bort for dette toget.

Green Cargo vil kjøre toget ut ruteperioden for i år, og siste avgang fra Alnabru og Åndalsnes vil være hhv 8.12 og 9.12.

Vi beklager situasjonen vi vil bli tvunget inn i for dette toget, men har dessverre ikke muligheter til å videreføre toget under de rammevilkår det vil få slik det nå ser ut.

Green Cargo Norge AS

"