34 elever i samme rom fungerte ikke.

- Utelukkende positivt

Isfjorden skoles rektor Kim Hugo Nyheim mener endringen er utelukkende positiv for elevene. Og han mener det er riktig at de gjør grep etter 35 dagers skoledrift:

– Kvaliteten skal bli bedre. Nå blir den bedre på første trinn uten at det går ut over de andre elevene, sier Nyheim.

Elevene tok i bruk nye Isfjorden skole høsten 2015.

Ved inngangen på dette skoleåret, sa Nyheim at han «skjønner at det kan stilles spørsmål med om det kan være for mange elever i ett og samme klasserom, men han legger til at dette også gir Isfjorden skole mulighet til å tenke nytt og til å variere måten undervisningen legges opp på».

– Er skolen bygd for liten?

– I år har vi to trinn med over 30 elever. Neste år kommer et nytt på over 30. Og hvis det fortsetter sånn, så får vi et positivt problem. Vi vil jo ha vekst i bygda, ler Nyheim.

– Men seriøst; er ikke det et problem?

– Det er dumt at det ikke er plass til elevene på skolen vår slik det var tenkt. Skolen er bygd slik at nesten alle rom er like store og at elevene skal gå på en rundreise på de sju rommene i løpet av sju år. Når man bygger etter den filosofien, så halter det hvis man må endre på det - selv om det ikke betyr noe for elevene.

Måtte endre nå

Men han sier han tenker kun på det pedagogiske, og at han ikke vil vente ett år på en endring.

Rektor skal tirsdag kveld møte Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU). Der vil han orientere om erfaringene etter 35 skoledager drift.

– Jeg har et ønske om å ha et høgt nok trøkk, og vi har erfart at det er litt lettere sagt enn gjort å dele opp så fantastisk fleksibelt som man kan tegne på papir, sier Nyheim selvransakende.

Han sier det blir for trangt å dele klasserommet i to.

– Det har vi slått i fra oss. Lærerne har møblert skolen før elevene kom, men forkastet ideen. Vi sa da at eneste mulige organiseringsmåten, var å ha de som hel gruppe. Og er man 15-16, så kan man til nød dele på to.

– Jeg snur, men vi snur såpass tidlig at det skal gi effekt. Jeg har ikke lyst til å vente ett år.

Han sier at det ikke har kommet krav fra foreldre om å endre.

Slik blir endringen

Endringen blir som følger:

– Første trinn flytter inn på motsatt side av førsteetasjen – de får to doble rom. Da har vi muligheten til å ha dem delt, og samlet når det er hensiktsmessig, sier Nyheim.

– Tekstilundervisning ser det ut til at vi klarer å løse; andretrinn har korte dager, så det er mulig å ha tekstil på slutten av dagene. Det blir ikke et problem.

– Småtrinnene må ha tekstilforming på klasserommene, men mellomtrinnet har tilgang til det som opprinnelig var tekstilrommet.

– Blir lærerne skadelidende?

Forelder: Stoler på skolen

Rebekka Varne er foreldrerepresentant for første trinn. Hun sier at hun stoler på at lærere og rektor gjør de grep som er nødvendige.

- De prøvde å få til å fungere med en stor klasse, og nå synes jeg det er bra at de finner ut at det ikke er bra og gjør noe med det så fort som mulig, sier Varne.

- Jeg tror ikke skolen er for liten; i år er det 34 elever i første klasse og i fjor var det 14. Det er vanskelig å lage en skole der man skal ha plass til de største kullene. Men kanskje skal man finne løsning på hvordan man skal bruke skolen når det er større årskull enn man planla den for, sier Varne.