Det er to leserinnlegg i Åndalsnes Avis i det siste som har fått Lars Kroken til å sende et brev til styrelederen i Åndalsnes reiseliv og handel. Lars Kroken er opptatt av at ethvert leserinnlegg og enhver person med dårlig erfaring og minne fra sitt besøk på Åndalsnes, vil ha svært dårlig innvirkning på Åndalsnes rykte og renomme.

– Det er svært små forandringer som må gjøres på en svært god ordning, sier Kroken som ikke ønsker å henge ut noen personer, bare spille inn forslag til hva som bør gjøres for å unngå negativ fokus.

Vertskap

– Vi er alle verter i en turistkommune og det er på mange plan vi utøver vårt vertskap. Det kan være at det er pent og ryddig, at butikkene har god betjening og godt vareutvalg eller det er en parkeringsordning som fungerer godt. Jeg er opptatt av at det er forskjell på å bo her og å være her på besøk, sier Kroken og understreker at han mener at den nye parkeringsordningen i store trekk både er svært god og nødvendig.

– Vi må finne en ordning der kommunens parkeringsvert er instruert til å utvise et større skjønn overfor tilreisende, sier Lars Kroken og viser til at det ikke skal være noe vanskelig å finne ut hvor en bil hører heime. Derfor mener han at parkeringsverten i stedet for å skrive ut bøter heller på feste en konvolutt på bilen med en positiv hilsen fra verten, stedet Åndalsnes og Rauma kommune.

«Brev»

– Her bør formulering skrives som en takk for at vedkommende er på besøk, litt hyggelig informasjon om reglene og ikke minst en beskjed om at vedkommende akkurat har blitt spart for en bot på 500 kroner. Med et smil kan vi gjerne komme med en utfordring om å bruke de sparte 500 kronene i Rauma før turen går videre. «Brevet» bør også inneholde et ønske om fortsatt fine dager i Rauma, sier Lars Kroken før han legger til at kreativ ordbruk på et slik «takkekort» vil få folk til å snakke positivt om Åndalsnes og kanskje til og med blir den en artikkel i en eller annen lokalavis når turister kommer heim og forteller om den artige og vennlige opplevelsen.

– «Brevet» bør dessuten være signert av «verdens hyggeligste parkeringsvert», sier Lars Kroken som føler seg sikkert på at effekten av en slik smilende holdning vil være mer verdt enn reklamekampanjer og kostbare annonser.