Det var daglig leder og medeier, Torbjørn Hjelden, som fikk et kvarter til å fortelle hva som er hans drivkraft. Og han kunne stolt fortelle om et prisdryss over bedriften dette året.

- 2016 har vært et spennende år for oss med tre nasjonale priser, sa Hjelden. I løpet av åtte dager i april fikk de:

  • Merket for god design

  • "Årets produkt", Norsk Industri  møbel + interiør

  • Norsk Trevare sin hederspris

Prisene fikk de for garderobekroken Hlin.

- Det er vi fole stolt over, sa Grande, og mottok da applaus fra de 220 deltakerne på konferansen i Bjørnsonhuset. Og han trakk fram at Hlin er utviklet i samarbeid med Offinn, Plasto og Anunatak

- Skal man bli god på innovasjon, så skjer det i lag med andre, sa Hjelden.

Mobilskap lansert i 2015

Grande-sjefen fortalte at de i fjor lanserte et nytt produkt; mobilskap.

- Det er fole inspirerende når en treffer i markedet. I 2016 blir dette det enkeltproduktet vi selger mest av. I forrige uke solgte vi 45 mobilskap til en skole på Østlandet. Og vi har solgt til Sverige, sa Hjelden.

Han tror at fordi de var først ute med mobilskap, får de mye gratis omtale. Og når folk søker på nettet etter mobilhotell, så finner man Grande først.

Jobber med innovasjon

Hjelden fortalte også om hvordan Grande jobber med innovasjon; de har åpnet sin egen idélab og samarbeider med elever ved Romsdal videregående skole. Om idélaben sa han:

- Dette er et rom hvor alt er lagt til rette for å bygge prototyper og prøve ideene våre ut i praksis.

En annen drivkraft han trakk fram, er hele tiden å forbedre teknologi og produksjonsmetoder. Hver gang de får en ny maskin i hus, så er det en liten julaften.

- Det utfordrer oss på kompetanse og det er helt nødvendig for at vi skal henge med i den harde konkurransen som er.

Vil motbevise "sannheter"

- Min drivkraft er et sammensatt bilde. Mange sier at det er for dyrt å produsere i Norge. Det har vi lyst til å motbevise. Vi er sikre på at det går an. Det handler selvsagt om kroner og øre, men det handler og om arbeidsplasser og lokalsamfunn.

Han fortalte om studieturen til Silicon Valley i fjor, der de fikk høre om hvordan amerikanerne vil ta tilbake bilproduksjonen.

- Det ga meg inspirasjon og trua på at vi kan være konkurransedyktige i Norge hvis vi gjør de rette tingene, sa Hjelden.

Ansatte en drivkraft

Han trakk også fram det å få til ting i lag med de ansatte ved Grande. Det er en inspirasjon og drivkraft for ham:

- Når ansatte ofrer lørdager og kvelder for at vi skal komme i mål, så er det grunn til å bli stolt og ydmyk. Men det handler også om å være der når noen opplever krise eller at livet krasjer i en eller annen form. Da blir båndene knyttet enda sterkere, sa Hjelden.

Fire ledere var utfordret på å fortelle hva som var deres drivkraft.

  • Ole Bjørner Loe Welde, ansvarlig redaktør og daglig leder i Romsdals Budstikke

  • Ingebjørg Klausen, administrerende direktør i Midsund Bruk

  • Hilde Aspås, daglig leder i Ikuben

  • Torbjørn Hjelden i Grande Fabrikker AS

Grande var den eneste fra Rauma som innledet under Romsdalskonferansen.