Statens vegvesen har innstilt Mesta AS til å få jobben med å rassikre i Romsdalen og bygge ny kontrollstasjon.

Vegvesenet mottok sju tilbud, og Mesta leverte det laveste tilbudet på 159,9 millioner.

Klagefristen er satt til mandag 3.oktober. Oppstart er antatt å bli i månedsskiftet oktober-november.

Kontrakten består av to anlegg, rassikring Dølsteinfonna og Fantebrauta, og kontrollstasjon for tunge kjøretøy i Romsdalen.

- Europaveg 136 gjennom Romsdalen er en svært viktig transportåre for Møre og Romsdal, og det har store økonomiske konsekvenser når vegen er stengt. Prosjektet er derfor viktig for å sikre åpen veg til enhver tid, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Utsatt for skred

Fantebrauta og Dølsteinfonna, som ligger ved Horgheim er utsatt for snøskred.

- Skredmassene fra Fantebrauta går av og til ut på veg, men like ofte utgjør luftrykket fra skredet, kombinert med dårlig sikt som følge av snøskyen, en fare for at trafikantene kan miste kontroll over kjøretøyet. Ved Fantebrauta skal det bygges en 240 meter lang løsmassetunnel i betong. Mot fjellsiden i hver ende av tunnelen skal det bygges voller inntil vegen med bratt støtside mot fjellet, for å opprettholde og muligens redusere, sannsynligheten for steinsprang mot vegen. Sikringseffekten ved Fantebrauta antas å bli fullgod mot snøskred, mener vegvesenet.

- Ved Dølsteinfonna kommer vanligvis ikke skredmasser ut på vegen, men kraftig lufttrykk har blåst kjøretøy av vegen. Sikten blir svært dårlig ved slike hendelser. Dølsteinfonna er i dag delvis sikret med en voll som er ment for å redusere for lufttrykket fra snøskred, samt å fange opp eventuelle skredmasser. Ny voll skal bygges seks meter høyere enn vegbanen, og vil komme nærmere inn mot vegen. Sammen med en høyere voll vil dette føre til at lufttrykket fra skredet flyttes høyere opp fra vegen.

Kontrollstasjon på Marstein

- Her skal det bygges en moderne kontrollstasjon for store kjøretøy til erstatning for stasjonen ved Trollveggenutsikten på Horgheimseidet, forteller vegvesenet.

Stasjonen skal bestå av kontor/ekspedisjonsbygg og kontrollhall med grav og vekt.

- Det vil bli tilrettelagt for bruk av ny teknologi, som opplegg for kjennemerkeskanner, vektfølere i vegbanen, toveis videoovervåkning av vegen før kontrollstasjonen og termisk fotografering av bremser.