Det var Romdals Budstikke som først omtalte saken.

-  Etter et halvt år ser vi at det er betydelig mer trafikk enn det som var lagt inn i kalkylen før bomvegen åpnet. Nå er det kanskje for tidlig å konkludere ennå, men hvis trenden holder seg vil vegen være nedbetalt lenge før planen, sier styreleder i Eksportvegen AS, Roald Fiksdal.

Nedbetalingstida er opprinnelig satt til 15 år.

- Dette må det regnes mer på, men hvis trafikken holder seg og renta holder seg lav, men et grovt anslag kan være nedbetaling på 10 år i stedet for 15, sier han.

Fiksdal forklarer at vegvesenet regnet med det ville bli mindre trafikk på grunn av bompenger. Det har ikke slått til. Snarere tvert i mot har trafikken økt.

- Vi ser at bompenger ikke spiller noen rolle, en bedre og raskere veg gjør at flere reiser. Det blir flere og flere for hver måned som går. I juni passerte 59.000 kjøretøy brua og 56.000 Vågstrandstunnelen, forteller han.

I januar var det henholdsvis 43.000 og 38.000 kjøretøy.

- Er det mulig å skille lokale trafikanter og gjennomkjøringstrafikk når det gjelder disse trafikktallene? Hvem er det som kjører?

- Nei, da må man inn å se hvem som har abonnement. Men det er ingen grunn til å tro at det er noen stor endring i balansen etter at bomvegen kom, mener han.

Nå er det oppgradering av Hjelvikstunnelen - og oppgradering på Veblungsnes - som Fiksdal mener gjenstår på vegen mellom kommunesentrene i Rauma og Vestnes. Hjelvikstunnelen ligger foreløpig ikke inne i NTP.