Åndalsnes Avis skrev den 9. juni at Isfjordsvegen skulle åpne igjen i august – etter at den har vært stengt siden anleggsarbeidet på industriområdet startet tidligere i år.

Nå kan Dag Søvik i Rauma kommune stadfeste at det kan den bli, frem til at reguleringsplan-forslaget blir satt i verk.

- Vegen forbi steinbruddet blir nok åpnet igjen som planlagt og beskrevet tidligere - i august. Om en reguleringsplan blir vedtatt, vil det likevel gå en tid før industrifeltet blir opparbeidet. Denne tiden avhenger av bevilgninger og beslutninger. I mellomtiden vil vegen fungere som tidligere, sier Søvik.

Han bekrefet også at hvis reguleringsplan som nå er ute til høring, blir vedtatt, blir det ikke gjennomkjøring på Isfjordsvegen lenger. Da vil det kun bli snakk om en gang- og sykkelveg.

Han påpeker at reguleringsplanen kan bli omarbeidet, og alt avhenger av innspill de får undervegs.

Gang- og sykkelveg

Planen viser at gang – og sykkelvegen vil bli lagt lenger ned mot fjorden enn nåværende vegtrase, og det kan også være snakk om å bygge en kai mot fjorden.

Trafikken inn til industriområdet vil bli ledet fra krysset ved hovedvegen i Nesstranda, og det vil bli bygget en snuplass ved selve industriområdet. Isfjordsvegen fra sentrum vil kun gå inn til eiendommene langs vegen.

Innspill

Høringsfristen er nå gått ut og Marco Bøhm i Rauma kommune, kan fortelle at de ikke har fått mange innspill.

– Bare fra Statens vegvesen som ønsker en avkjøringsfil ved hovedvegen inn til industriområdet. Det tar vi til etterretning, sier Bøhm.

Rauma kommune har også fått en foreløpig rapport fra et konsulentfirma som har kommet med innspill på at en dypvannskai som ligger inne i planen, kan bli vanskelig å få til, på grunn av for dårlige grunnforhold.

Kai

– Det kan bli til at vi tar kaia ut av planene, hvis det blir for kostbart å sikre grunnen. Vi skal drøfte eventuelle endringer som må gjøres etter ferien, og vi håper å slipp en ny høringsrunde på planen. Den vil i alle tilfelle ikke bli behandlet i august, sier Bøhm.

Fornøyd

Beboerne langs Isfjordsvegen er fornøyd med den nye planen. Torleif Wærås har lenge kjempet for å få stengt den tidligere hovedvegen til Isfjorden.

– Denne vegen gjør mye med livskvaliteten her. Vi trenger ikke trafikken forbi her – helt klint opp i døra, sier Wærås, som også vil få fram at de har to andre veger å forholde seg til.

– Vi har hovedvegen som går ovenfor oss og vi hører også hovedvegen på andre siden av fjorden. Det er snakk om en støyskjerming, men det får vi ta siden. Det er iallfall mye triveligere her nå når bilene ikke suser forbi nedenfor, sier han og håper at Isfjordsvegen forblir stengt for gjennomgangstrafikk.

Torleif Wærås vil ikke ha gjennomgangstrafikk på Isfjordsvegen.- Jeg har en unge på 3 år og det er ikke vanskelig å skjønne at vi setter pris på å få vekk trafikken rett forbi døra her, sier han. Foto: Evy Kavli
Industriområde. Anleggsområdet i Isfjordsvegen- der det skal bli et industriområde – vil vegen forbli stengt – også når anleggsarbeidet er over. Foto: Evy Kavli Foto: Evy Kavli