Et godstog med farlig last har sporet av ved Stavemtunnelen.

Det var utgangspunktet for den store redningsøvelsen ved Stavemtunnelen på Raumabanen torsdag.

Øvelsen er tilrettelagt av Jernbaneverket, og med på øvelsen var en rekke redningsetater - brannvesen fra Lesja og Rauma, ambulanse, politi, Sivilforsvaret og Røde Kors var alle på stedet.

Alarmen gikk 10.42 torsdag formiddag. Nesten førti minutter senere var de første mannskapene på plass. Det var Lesja og Dovre Brannvesen som var først på stedet, med Rauma Brann og Redning hakk i hel.

Utilgjengelig område

Godstoget i simuleringen hadde to ombord, mens et arbeidslag jobbet i nærheten av linja. De fikk etsende syre på seg når de kom til for å hjelpe etter avsporingen.

Stedet for øvelsen var valgt nettopp med tanke på at det er vanskelig å ta seg fram dit.

- Området ved Stavemtunnelen er krevende for redningsmannskapene. Det er langt fra riksvegen, det er bratt og dårlig framkommelighet i området, forteller brannsjef i Lesja, Åge Tøndevoldshagen.

Etter første del av øvelsen var gjennomført, og de totalt fem skadde var hentet ut og ble fraktet ned til Verma stasjon, var Tøndevoldshagen, som hadde som oppgave å observere redningsmannskapet, godt fornøyd.

- Jeg er veldig fornøyd så langt. Småting vil det alltid være, men mannskapene har gjort en kjempeinnsats. Dette er hardt arbeid, sier han.

Vanskelig på vinterføre

Det går en dårlig skogsbilveg opp til Stavemstunnelen, og det var denne redningsmannskapene brukte torsdag. På vinterstid vil det være langt mer krevende for redningsmannskap å komme fram.

Transport på skinnegangen og snøskuter står igjen som de eneste alternativene på - i tillegg til luftambulansen, som kan lande i nærheten. Luftambulansen var ikke med på øvelsen torsdag.

- Vi gjennomfører en slik øvelse i stor skala annethvert år. Sist vi hadde en liknende øvelse på Raumabanen var i 2008. I tillegg har vi skrivebordsøvelser og varslingsøvelser månedtlig, forteller Roy Arne Hoem,  Jernbaneverkets brannvernleder på Raumabanen.

Heldigvis er det sjelden det går galt.

- I 1991 sporet et kveldstoget på veg ned til Åndalsnes av ved Bjorli. En vogn veltet, og to av de som var ombord på passasjertoget omkom i ulykka, forteller han.

Kommunen til stede

Beredskapssjef i Rauma, Ole Kjell Talberg, representerte Rauma kommune under øvelsen.

- Fordi det er et godstogn som har sporet av i denne øvelsen, så har ikke vi i Rauma kommune  en like stor oppgave. Dersom det hadde vært et passasjertog ville vi hatt et annet ansvar for å ta oss av berørte, og vi ville blant annet opprettet et pårørendesenter på kulturhuset, sier han.