Rauma kommune har hatt saken til politisk behandling og er deretter oppfølging av en valgt gruppe med tre politiske representanter. Disse har utformet høringsuttalelsen til Nasjonal Transportplan.

I dokumentet gir Rauma kommune strekningen Stuguflåten-Marstein på E136 i Romsdalen høyeste lokale prioritet. I uttalelsen heter det at:

"Fremkommelighet er særdeles viktig for E136 gjennom Romsdalen, dette er den viktige veiforbindelsen mellom Østlandet og fylkesregionen. Den inneholder en stor del næringstransport inn og ut av produksjonsfylket Møre og Romsdal, den bærer tilnavnet «Eksportvegen».  Derfor må det gjennomføres en strekningsvis og helhetlig utbedring for området Stuguflåten-Marstein."

Ber om at Veblungsnes blir vurdert

Videre i uttalelsen ber Rauma om at omlegging av vegen på Veblungsnes blir vurdert med delvis bompengefinansiering. Kommunen mener vegen har stor lokal prioritering fordi det er stor trafikk på vegen og vegproblematikken berører mange av Raumas innbyggere.

"Det er lenge siden ny trasé ble fastlagt gjennom kommuneplan i 2006 (...) Den godkjente veiløsningen vil bety store miljøforbedringer for innbyggere langs dagens E136, i tillegg vil det medføre økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet"

Omklassifisering

Det neste punktet Rauma kommune trekker fram i sin uttalelse, er at de støtter en omklassifisering på fylkesveg 64 fra fylkesveg til riksveg.

De håper det kan hjelpe ferjesambandet.

"Dagen fylkesvei har et viktig fergesamband Åfarnes-Sølsnes som gjennom store deler av året er underdimensjonert. Bedre fremkommelighet og jevnere trafikkflyt oppnås med en utvidet sesong for to-ferge løsning."

Raumabanen

Rauma kommune mener jernbanenettet har regional virkning hvor mange tiltak må henge sammen for å oppnå best mulig utvikling.

Dette er kommunens prioriteringer til jernbanen i Norge:

  1. Redusere kjøretiden til Trondheim og Åndalsnes med inntil 2 timer ved at dobbeltspor framføres til Lillehammer senest innen 2030. Parallelt utbedres "flaskehalser" og hindringer mellom Lillehammer og Trondheim som muliggjør raskere kjøretid.

  2. Sikre banestrekningen i Gudbrandsdalen bedre mot endret flom og ras forårsaket av endret klima. Avbrudd og stenging er en trussel mot forutsigbarhet og kvalitet i jernbanetransporten

  3. Flere og lengre krysningsspor som gir mulighet for større og lengre godstog og derved større konkurransekraft for jernbanen. Disse tiltak krever økt drift og vedlikehold på Dovre -og Raumabanen.

  4. Bedre persontogtilbud særlig fra Møre og Romsdal/Åndalsnes til Trondheim hvor ankomsttid bør være kl.11.00. Økt offentlig kjøp i anbudspakken.

  5. Elektrifisering av Raumabanen kan bli utsatt til neste rullering og vil avhenge av bruk og volum. Vi vil sterkt anmode om at forskning og utvikling av alternative energikilder utprøves slik at hydrogen lokomotiv ol. kan bli alternativ.

  6. Rammevilkårene for godstransport på jernbane må vesentlig styrkes slik at det blir mulig å stimulere til stabil og lønnsom drift for operatører og samlaster/vareeiere.

  7. Valg av mer klimavennlig transport på jernbane bør gis effekt på klimakvoter eller "grønne sertifikater" der det er alternative transportløsninger.

Og til prioriteringer på Raumabanen:

  • Søke å forbedre banelegemet og planoverganger slik at kjøretiden kan reduseres med minst 15 min

  • Etablere automatisk togkryssing ved to stasjoner og ett lengre krysningsspor for å øke kapasiteten for turist - og godstrafikken

  • Raskere og kortere korrespondanser til det øvrige fylket for å redusere den totale reisetid og prissamordning.

  • Rauma kommune har vurdert om Åndalsnes er det optimale endestopp i fylket og om det bør utredes en nærmere endestasjon til et større befolkningsunderlag. Dette vil sikre mer bruk av jernbane fra et fylke med stort transportbehov for et eksportrettede næringsliv og en sjømatnæring i vekst. Mulighetsstudien burde her omhandlet et slikt veivalg da jernbanestrategien signaliserer omlegging og planlegging av nye traseer.

  • Pågående og langvarig skred risiko ved fjellet Mannen er svært ugunstig for særlig godstrafikk som krev forutsigbarhet, en stopp i togtransport av gods medfører også en betydelig merbelastning på veinettet i Åndalsnes-Oslo/Trondheim. Tiltak for å sikre størst mulig regularitet for tog basert gods også i perioder med høy skred risiko må prioriteres.