Tirsdag blir den nye og forbedrede kaia på Åndalsnes offisielt åpnet

- Dette er den suverent største investeringen Molde og Romsdal Havn IKS har foretatt siden havneselskapet ble etablert i 2006, opplyser markedsansvarlig Jorid Søvik i en pressemelding.

Krevende grunnforhold har ført til en lang og vanskelig byggeprosess. Byggekostnaden på kaianlegget er 35 millioner kroner.

Får nytt navn

Tirsdag blir også det nye navnet på kaia offentliggjort.

I april ba Molde og Romsdal Havn IKS om forslag, og fire navn gikk videre til avstemming i Åndalsnes Avis.

De fire navnene var Tindekaia, Trollkaia, Natokaia og Østre Kai.

- I løpet av de siste ukene har i overkant av 600 stemmer kommet inn, og navnet vil bli offentliggjort under den offisielle åpningen på tirsdag.

Ordføreren klipper snora

Det vil bli avholdt en offisiell åpningsseremoni for inviterte gjester, og både havnedirektør Olav Akselvoll  og havnestyrets leder Ottar J. Aare skal holde tale.

Det er ordfører Lars Olav Hustad som får æren av å klippe snora.

Cruiseskipet Magellan ankommer kl 15.00 samme dag, og blir dermed det første skipet som gjester havna etter åpningen.

Fakta om kaia:

  • Østre Kai, eller Natokaia, som den i dag kalles, ble bygd ved hjelp av Marshall-midler i 1952, forlenget i 1956, og ble tidligere benyttet både ved transport av forsvarsmateriell og til sivil godstransport.

  • En duc d’albe, en frittstående kai, er nå bygd i forlengelsen av den eksisterende kaia. En fire meter bred gangbru knytter byggverkene sammen. Konstruksjonen er hele 83 m høy.

  • Kailengden øker dermed fra 155 m til 232 m. Når kaia nå står ferdig kan den ta imot skip opp mot 330 m.

  • Kaien vil bli sikret i henhold til internasjonalt regelverk fra FN og EU om havnesikring (ISPS sikret), godkjent for både passasjer- og godstrafikk.