Plasto er en av tre finalister i konkurransen om å bli kåret til Norges smarteste industribedrift. Det er Norsk Industri og Siemens som har gjennomført konkurransen, og hele 60 bedrifter meldte seg på.

- Felles for finalistene er at de gjennom høy grad av innovasjon og smart teknologibruk hele tiden strekker seg lenger. Her er det mye å lære, sier Håkon Rem, divisjonsdirektør i Siemens.

De to andre finalistene GKN Aerospace på Kongsberg og Neuman Aluminium Raufoss Technology på Raufoss. Om Plasto sier juryen:

"Plasto har 40 ansatte og er en familieeid produsent av plastprodukter med kjernevirksomheter innen produktutvikling, sprøytestøp og utvikling av produksjonsteknologi. Plasto har investert i kompetanse og bygger selv digitaliserte produksjonslinjer med høy grad av automasjon gjennom avanserte maskiner og roboter. Dette sikrer en jevn og god kvalitet og eliminerer betydningen av lønnsforskjellen mellom Kina og Norge. Ubemannet 24/7-produksjon har fra 2011 til 2014 økt Plastos omsetningen med 30 prosent hvert år - uten vesentlige økninger i arbeidsstokken. Produksjon fra Norge i stedet for Kina reduserer også ledetid, tid og kostnader til frakt samt reduserte lagerkostnader."

I konkurransen letes det etter industribedrifter som bruker teknologi og ressurser på en smart og effektiv måte for å øke sin produktivitet og konkurransekraft. På lang sikt er evnen til å skape økt produktivitet viktigere for vår velferd enn oljefondet.

- Skal norske bedrifter klare å konkurrere mot lavkostland, må hver ansatt produsere mer. Da er effektivisering og digitalisering en forutseting, sier Anne Marit Panengstuen konsernsjef i Siemens.

Vinneren kåres på Industrikonferansen 9. mai 2016 av finansministrer Siv Jensen. Premien er en studietur til en av verdens mest intelligente fabrikker, som benytter det siste av innovativ teknologi for å sikre sin konkurransekraft: BMW i München, Tyskland.