Helikopteret var på veg til Flesland ved Bergen fra Gullfaks B-plattformen da det styrtet.

Det skal ha vært 13 personer om bord - to piloter og 11 passasjerer. Ved 14.30-tiden er det så langt ikke funnet overlevende fra ulykken. Da var 11 personer bekreftet omkommet.

Det er Statoil som er operatør på Gullfaks B.

Reagerer med sorg

Ved Aak reagerer de med sorg på nyhetene fra Hordaland.

- For det første så har ikke Aak AS personell om bord i det helikopteret. Men vi reagerer med sorg på en slik nyhet. Internt holder vi folk oppdatert om situasjonen. Etter hvert som det blir kjent, så kan det være personell fra andre selskap som våre ansatte samarbeider med, sier Magny Landre, HMS- og HR-leder.

Og slike hendelser preger de ansatte:

- Det er klart. Det preger alle av oss.  Det preger alle bedrifter som benytter denne transporttypen til og fra Nordsjøen. Dette er jo et scenario vi vet er der, men som alle ønsker ikke skal skje.

Beredskapsprosedyrer

- Er dette ei helikopterrute som også dere bruker?

- Våre ansatte jobber på veldig mange forskjellige installasjoner i Nordsjø-bassenget. Så det er ingen faste installasjoner vi jobber på. Men våre ansatte kan ha brukt denne ruta.

Hun sier at Aak AS iverksatte sine beredskapsprosedyrer da meldinga kom.

- Prosedyrene er slik at hele ledelsen først blir informert. Så følger vi situasjonen tett og innhenter øyeblikkelig informasjon om hvor vårt personell er til enhver tid og gjør en avsjekk om vi kan ha personell involvert i en hendelse. Nå i dette tilfellet sendte vi ut informasjon til ledelse og til alle ansatte om at vi ikke hadde personell om bord.

Telefonvakt og beredskap

Hun sier at Aak AS har 24-timers telefonvakt og beredskap i tilfelle slik skjer.

Helikopteret som havarerte er fra selskapet CHC Helikopterservice, og er av typen EC225.

I Aak AS er det cirka 90 ansatte. De jobber i stor utstrekning på installasjoner i Nordsjøen med tilkomstteknikk; på plasser uten ordinært adkomst brukes det taubaserte teknikker for å komme til.