Del I – Overordna perspektiver
Visjon
Visjonen for nykommunen er å skape en attraktiv og bærekraftig kommune sør for Romsdalsfjorden - fra hav til fjell - strategisk plassert mellom Ålesund og Molde – med gode kommunikasjoner både mot Østlandet og stamvegen nord-sør Vestlandet.
Overordna mål/fremtidsbilde
Romsdal kommune
har utviklet en felles bo- og arbeidsmarkedsregion mellom de «gamle kommunene».
er offensiv, innovativ og en god tilrettelegger for et næringsliv i stadig utvikling.
har attraktive bomiljø med mangfoldig kulturliv, to trivelige handelssenter og flott natur.
et flerkulturelt samfunn med stor grad av frivillighet som bidrar til integrering og trivsel for alle.
en attraktiv arbeidsgiver med løsningsorienterte, fleksible og serviceinnstilte medarbeidere.
er “smart” når det gjelder å ta i bruke nye løsninger som kan styrke lokalsamfunnet og de kommunale tjenestene.
Kommunenavn og kommunevåpen
Nykommunens navn skal være Romsdal
Kommunevåpen skal bestemmes i felles kommunestyremøte
Administrasjonssted og hovedprinsipp for intensjonsavtalen
Romsdal kommune har to hovedsenter – Vestnes og Åndalsnes – som begge skal utvikles bymessig for ytterligere vekst.
Formelt kommunesenter og administrasjonssted er Åndalsnes.
“Enhet for arealplan, byggesak og geodata” blir lokalisert i Vestnes.
Det skal være servicekontor i begge kommunesenter.
Del II – Samfunnsutvikling
Romsdal kommune har ambisjon om å bli 15.000 innbyggere innen 2025
Kommunen skal ha en aktiv samfunns- og næringspolitikk med siktemål å øke kommunens attraksjon for bosetting og øke antall egne arbeidsplasser
Kommunen legger til grunn at en beholder nedsatt arbeidsgiveravgift og tilgang til virkemiddelapparatet i Innovasjon Norge
Befolkningsutvikling
Tilrettelegge for småbarnsfamilier og fortsette å arbeide for innflytting, arbeidsinnvandring og bosetting av flyktninger
Sysselsetting og næringsutvikling
Kommunene har et allsidig og variert næringsliv. Dette skal styrkes og videreutvikles. Viktige næringer i Romsdal kommune vil være:
Landbruk, industri, fiskeoppdrett, reiseliv, privat og forretningsmessig tjenesteyting, handel, logistikk og IKT.
Samferdsel
Viktige samferdselstiltak i Romsdal kommune:
E-136 – utbedring for å kunne være hovedveg mellom Møre og Romsdal og Østlandet
E-39 – realisering snarest mulig
Fv 64 Langfjordforbindelsen – oppgradering til riksveg, 2- ferjeløsning og på sikt ferjefritt
Hurtigbåt Vikebukt-Vestnes-Molde
Raumabanen – utvida tilbod innenfor både gods og person
Fiber/høyhastighet datatilgang til flest mulig hustander
Timebuss Åndalsnes-Vestnes
For å skape en felles hverdagsregion vil kommunen arbeide for bedre og koordinerte kollektivtilbud – buss/båt/bane.
Utbyggingspolitikk
Nykommunen skal spesielt tilrettelegge for vekst og utvikling for
Boligbygging
By- og tettstedsutvikling konsentrert til Vestnes og Åndalsnes
Industriutvikling konsentrert til Øran og Vik
Frivillighet
Frivillighet skal løftes fram som et viktig element i samfunnsutviklingen.
Samarbeidet mellom kommunen og frivillige organisasjoner skal skape trivsel og samhold for alle.
Andre forhold
Klima og langsiktig bærekraft er viktige hensyn i alle forhold
Jordvernet skal stå sterkt
Del III – Kommunale tjenester
Basistjenester som barnehage, SFO, grunnskole, hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester, og operative tekniske tjenester skal tilbys nærmest mulig der folk bor.
Det er en klar intensjon at det skal være balanse mellom ansvar og arbeidsplasser i de to rådhusene.
Romsdal kommune vil vektlegge brukerorientering og brukerdemokrati i sin tjenesteutvikling.
Tjenestene skal ha god objektiv kvalitet og være kostnadseffektive.
De kommunale tjenestene skal utnytte mulighetene som ligger i digitale løsninger og slik legge til rette for innovasjon og nyskaping i tjenesteproduksjonen.
Tjenester som skal lokaliseres både i Åndalsnes og Vestnes (listen er ikke uttømmende):
Legekontor, bibliotek, kulturskole, frivilligsentral, voksenopplæring, helsestasjon, jordmor, sykehjem, omsorgsboliger, rus/psykisk helse, NAV kommune.
Fagmiljø for spesialiserte tjenester skal samles, ledes og lokaliseres i hvert av sentrene Åndalsnes og Vestnes. Fagmiljøene skal i størst mulig grad arbeide desentralt.
Fellesnemnda skal avgjøre fordelingen av spesialiserte tjenester mellom Åndalsnes og Vestnes.
Stab- og støttetjenester skal fordeles mellom Åndalsnes og Vestnes.
Del IV – Kommunal økonomi
Kommunen skal ha et årlig driftsresultat på 1,5-2 % av brutto driftsinntekter.
Samla lånegjeld bør ikke overstige 100 % av brutto driftsinntekter.
Kommunens netto finansutgifter skal ikke overstige 5 % av brutto driftsinntekter.
Kommunen skal opparbeide seg et disposisjonsfond på 5 % av brutto driftsinntekter
Gevinster ny kommune
Fellesnemnda har ansvar for at det utarbeides plan for sammenslåingen. I denne planen skal det sannsynliggjøres hvor mye av engangsstøtten og reformstøtten på totalt 25 mill. kroner som vil gå med i kostnader ved sammenslåingen.
Planen skal også tallfeste hvor mye av reformstøtta på 25 mill. kroner som skal avsettes til et fond for tjenesteutvikling i nykommunen.
Telemarksforsknings anslag på administrativ gevinst ved sammenslåing på 6.8 mill. skal realiseres i løpet av de to første driftsår i nykommunen.
Eiendomsskatt og kraft
Kommunene har i dag ulik eiendomsskatt. Fellesnemnda skal harmonisere opplegg og satser fram mot 2020. Kommune Skattesats bolig/ fritidseiendom i ‰ Skattesats verker/ bruk og næringseiendom i ‰ Inntekt eiendomsskatt (i 1000 kr). Tall fra budsjett for 2016 Bolig/ fritidseiendom Verker og bruk og næringseiendom Rauma 5,50 7,00 10 914 14 500 Vestnes 2 2 7 230 1 882
Kraftinntekter som er konsesjonsregulerte til bestemte formål skal brukes i samsvar med gjeldende vedtekter. Dette gjelder Konsesjonsavgiftsfondet, Berildfondet og Øverdalsfondet. Det er en intensjon at deler av kraftinntektene skal brukes til fiberutbygging i hele nåværende Rauma kommune. Vestnes Energi har allerede vedtatt utbygging i Vestnes kommune.
Selskap og eierinteresser
100 % av aksjene i Rauma Energi AS overføres til nykommunen
100 % av aksjene i Vestnes Energi AS overføres til nykommunen
Aktuelle investeringsbehov de nærmeste år:
Rauma | Vestnes |
Helsehus Åndalsnes | Ny sjukeheim/helsehus |
Måndalen skole - oppgradering | Helland skole - rehabilitering |
Isfjorden - ny barnehage | Tomrefjord skole - rehabilitering |
Evt ny ungdomsskole | |
Nytt bibliotek |
Interkommunale samarbeid
Fellesnemnda går gjennom alle interkommunale samarbeid som dagens kommuner deltar i.
Følgende interkommunale samarbeid og tjenestekjøp vurderes avviklet og ført tilbake til nykommunen:
Skatteoppkrever og regnskap (Vestnes kjøper i dag fra Molde kommune)
Legevakt skal etableres i nykommunen. (Vestnes har i dag legevakt på Sunnmøre på kveld/natt/helg)
Renovasjon og avfallshåndtering (Vestnes er medeier i ÅRIM IKS) - Innkjøp (Vestnes er med i Ålesund og Rauma i Molde)
Del V – Lokaldemokrati
Styrka lokaldemokrati ved å engasjere flere innbyggere i politiske prosesser.
Kommunen vil legge til rette for brede høringsprosesser og brukerundersøkelser og benytte rådene i ulike prosesser; for eksempel ungdomsråd og eldreråd. Møteplasser må utvikles for å nå flest mulig av innbyggerne.
Politisk organisering og styringsorganer
Formannskapsprinsippet videreføres. I formannskapet skal det være 11 medlemmer.
Kommunestyret skal være det sentrale politiske beslutningsorgan og ha 39 representanter.
Kommunestyremøtene skal foregå i Rådhussalen på Åndalsnes. Øvrige politiske organer skal ha møter både i Åndalsnes og Vestnes.
Fellesnemnda utarbeider forslag til politisk organisering som ivaretar hele kommunen.
Arbeidsgiverpolitikk
De ansatte er kommunens største ressurs og innehar samlet en unik kompetanse. Det er enighet om å etablere en arbeidsgiverpolitikk som bidrar til å samle og utvikle arbeidstakerne i den nye kommunen, og som skaper et løsningsorientert miljø med gode relasjoner mellom arbeidsgiver og arbeidstakere.
Høy grad av medvirkning både under etablering av den nye kommunen og etter at den er etablert.
Nykommunen skal ha en tydelig og inkluderende arbeidsgiverpolitikk, videreføre det gode trepartssamarbeidet, og legge til rette for mangfold blant de ansatte.
Del VI – Fra vedtak til gjennomføring
Fellesnemnda
Det skal opprettes en fellesnemnd på 14 representanter som skal velges av og blant de nåværende kommunestyrer, med 7 representanter fra hvert av kommunestyrene.
Fellesnemnda skal samordne og forberede sammenslåingen av kommunene.
I tillegg skal det opprettes et partsammensatt utvalg for behandling av saker som gjelder forholdet mellom den nye kommunen som arbeidsgiver og de ansatte.
Oppgaver for øvrig for fellesnemnda skal fastsettes i eget reglement som skal drøftes og vedtas på felles kommunestyremøte.
Fellesnemnda skal rekruttere rådmann til nykommunen så snart formell fellesnemnd er valgt. Vedkommende skal fungere som prosjektleder for nykommunen fram til 31.12.2019
Strategi og tiltak i periode før nykommunen er etablert.
For å sikre koordinert og riktig fokus for kommunens planarbeid fram mot sammenslåingen 1.1.2020, skal kommunene høsten 2016 starte arbeidet med felles planstrategi 2017-2019.
Framlegg til økonomiplan skal sendes til høring i Fellesnemnda i overgangsperioden.
Det skal være høy grad av medvirkning fra arbeidstakerorganisasjonene både under og etter etablering av nykommunen.
Grensejusteringer
Eventuelle initiativ for å gjøre grensejusteringer i ytterkanten av nykommunen, håndteres i tråd med inndelingsloven.