Torsdag kveld kunne Åndalsnes Avis melde at ordfører Lars Olav Hustad hadde fått beskjed om at godstrafikken på Raumabanen er reddet.

Det er det svenske selskapet Green Cargo som er interessert i å overta godstrafikken, men selskapets administrerende direktør forteller at det ennå er ting som gjenstår før det er helt sikkert at de vil kjøre på Raumabanen og de andre strekningene.

- Vi kan ikke si noe 100 prosent sikkert ennå. Det gjenstår endel diskusjoner, vurderinger og planlegging. Vi må blant annet verifisere endel ting på kostnadssiden, og vi må vite at kundene ønsker å bruke oss. Det har vi indikasjoner på, men det gjenstår ennå noe arbeid her, sier Jan Kilström til Åndalsnes Avis.

Han er tydelig på at de er seriøse når det gjelder ekspansjonen i Norge, og forteller at det er kunder på det norske markedet som har kontaktet dem med et ønske om at de skal utvikle virksomheten i Norge.

Deres ambisjon er å kunne begynne allerede 18. mars, når Cargolink slutter å kjøre.

- Det er hovedsaklig Cargolinks fire linjer vi nå ønsker oss inn på. Det gjelder Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger og Oslo-Åndalsnes. Raumabanen er ikke noe mindre interessant for oss enn de andre, forteller han, og legger til at de vet det er store kundeinteresser på strekningen til Åndalsnes.

- Vi vet også det er et ønske fra kundene om å øke godstrafikken på denne linjen, forteller han.

- Når tror du at dere kan si noe sikkert om Raumabanen?

- Om en ukes tid eller så bør ting begynne å falle på plass.

- Har prøvd å legge til rette

Kjell Owrehagen, administrerende direktør i Cargolink, forteller at de har prøvd å legge til rette for å opprettholde godstrafikken på Raumabanen.

- Vi har forsøkt å gi mest mulig informasjon om operasjonelle forhold som er verdt å vite når man skal kjøre på Raumabanen, sier han.

- Særdeles gode nyheter

Bjørn Thorvaldsen, som er kommunikasjonssjefi PostNord, er glade for at Green Cargo vil inn på Raumabanen.

- Dette er særdeles gode nyheter etter en tung uke! Vi går selvsagti dialog med Green Cargo. Nå får vi håpe norske myndighetervirkelig tar tak i gods-på-jernbane problematikken. Fagre ord måbli til handling. Vi ønsker oss langsiktighet, altså et framtidigsikkert jernbanetilbud, med økt frekvens og hastighet. Slik attilførselstransportene fra eller til Ålesund kan standardiseres ogproduktiviteten går opp, samt at rutetilbudet står i stil medmarkedets krav til avgangstider, sier han.

Jan Kilström. Foto: Green Cargo