Det var allerede før jul at det oppsto rykter om at enkelte bilister tok seg den friheten og bruke gamlevegen i stedet for å kjøre gjennom Vågstrandstunnelen for å spare bompenger.

Vitner vi har vært i kontakt med, sier at det ikke bare er «uvettig ungdom» som har gjort dette, men også voksne bilister har benyttet seg av denne muligheten for bomfritak.

Mange synes dette er ganske irriterende, da de fleste har brukt mye penger for å skaffe seg rabatt- og kjører lovlig. Lover og regler bør være like for alle, mener de.

Sympati

Turgåer Edmund Voldstad fra Måndalen, som vi møtte på en testtur på gamlevegen, har imidlertid et annet syn.

– Det skulle ikke vært bompenger for et rassikringsprosjekt, så jeg må si at jeg har stor forståelse for snikingen. Jeg kunne nok ha gjort det samme, sier han.

Men foreløpig bruker han vegen som turveg, og selv om han ikke har sett mange som har sneket, skjønner han at det nok må større fysiske sperringer til for å stoppe trafikken.

Sperret

Statens vegvesen fikk meldinger om kjøringen ganske tidlig og satte da opp fysiske sperringer i rasoverbygget like etter Vågstrandstunnelens sørlige inngang.

Der får man tilgang til gamlevegen gjennom den uferdige gangvegen rett etter Måndalstunnelen. Fra Vågstranda kan man bare kjøre på gamlevegen, men et skilt som sier at vegen er stengt, er revet ned og ligger i grøfta.

– De fysiske sperringene, betongsteinene som vi fikk satt opp, er visst blitt flyttet på, skjønner jeg. Det er ikke bra at folk bruker den rasutsatte og uferdige vegen som en snarveg. Det var jo en grunn for at Vågstrandstunnelen ble bygd, sier Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

Bom

Han skjønner nå at de må sette større kluter til for å stoppe trafikken, og lover en bom.

– Vi vil sette opp en bom i rasoverbygget så fort som mulig, der kun Statens vegvesen får nøkkel. Dette vil ikke sperre de som eier eiendommer på Farkvam inne. De får adgang fra Vågstranda, sier han.

Ifølge Roald Fiksdal, styreleder i Eksportvegen AS, trodde de at bommen var på plass allerede.

– Vi ble klar over dette problemet ved juletider og ble da lovet bom av Statens vegvesen. Nå får vi håpe det blir fortgang i de planene. Vi vet selvsagt ikke omfanget av trafikken, og heller ikke hvilke pengesummer det dreier seg om, men så langt ser jo trafikktallene ut som de aller fleste kjører rette veg.

Sympatisør. Edmund Voldstad bruker gamlevegen som turveg nesten hver dag og har til tider møtt bilister som tar snarvegen. – Jeg tror ikke det er snakk om mange, men de har min fulle forståelse. Vågstrandstunnelen er et rassikringsprosjekt og skulle ikke hatt bompenger, sier han som har tatt en pust i bakken ved Farkvam. Alle foto: Evy Kavli Foto: Evy Kavli