Åndalsnes Avis snakket med samferdselsministeren fredag ettermiddag - et knapt døgn etter at det ble kjent at Cargolink legger ned godstransporten på jernbanen, blant annet på Raumabanen.

- Jeg synes det er veldig trist for selskapet at de innstiller virksomheten sin. Det betyr at arbeidsplasser går tapt og selskapet forsvinner. Og det betyr at det blir dårligere konkurranse på godsmarked på jernbane. Samtidig betyr ikke dette at nødvendigvis alt går i svart på jernbanen. Samtidig som Cargolink innstiller, så ligger CargoNet an til veldig gode resultat i år – de skisserer at 2016 kan bli det første året at de tjener penger – og at de har fullere tog enn før. Med gods på jernbane er det mange ting som peker i riktig retning, sier Solvik-Olsen til Åndalsnes Avis.

Bekjemper kabotasje

- Men vil ikke bare én aktør på jernbane bety at det kan bli dyrere for dem som benytter seg av tilbudet?

Statlig subsidiering er ikke vegen å gå for å få mer gods fra veg til bane, mener statsråden:

- Men statlig tilrettelegging i forhold til infrastruktur jobber vi med. Vår regjering har mer enn doblet midler til vedlikehold på jernbane. Derfor vil det bli brukt mer enn én milliard kroner for alt det som godsnæringen har sagt mangler for å skape troverdighet. Det tror vi vil gjøre til at når næringen opplever forutsigbarhet, så vil volumet stige igjen. Og volum må det være – det nytter ikke kjøre med halvfulle tog.

Tryggere med færre trailere

- Hvor viktig er jernbanetransport for trafikksikkerheten på E136?

- Jeg mener det er viktig fordi det vil bli 50-100 flere trailere på vegen hver dag om gods på jernbanen forsvinner. For mange oppleves vegen kjipere når en har så mange vogntog som møter deg. Derfor er det et ønske for oss å få gods fra vogntogene over på jernbane. Da oppfattes det tryggere. Og vi vet at vogntog sliter mer på asfalt. Det betyr også noe for vedlikehold over tid.

- Ja, vi ønsker at det skal være det. Da CargoNet la ned sin virksomhet, så var vi aktivt ute med det vi kunne gjøre politisk; vi skulle skape interesse for andre. Derfor var vi glad da Cargolink tok sjansen.

- Møre og Romsdal er et eksportfylke. En del gods går og på skip. Jeg håper at en ser at potensialet for jernbanen øker. Det må oppleves som et forutsigbart alternativ. Godsnæringen påpeker sjøl at det har vært for mange uforutsette stengninger; at regulariteten ikke har vært god nok. Da kan de ikke basere logistikken på jernbanen. Men CargoNet har bedre regularitet – og enkelte måneder er de på flytogstandard.

Forutsigbarhet og oppetid

- Så det betyr at markedet avgjør dette helt og holdent?

- Ja, det subsidieres ikke godstransport på noen jernbanestrekninger. Vi må sørge for økt forutsigbarhet og oppetid. Og at vegtransporten prises riktig og at ikke utenlandske vogntog konkurrerer det ut. Da vil norske vogntog og jernbane vinne fram.

- Hva kan du gjøre for Raumabanen?

- Det jeg gjør er å bidra til at gods på jernbane skal være attraktiv. Hvis andre vil inn på bane, så må de få tilgang til infrastrukturen. Og så skal vi investere i terminalinfrastruktur slik at vi får ned enhetskostnaden for å bruke jernbane, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.