I stedet vil de overta kundene på Dovrebanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen, der Cargolink og CargoNet har konkurrert.

CargoNet drev godstransporten på Raumabanen inntil 2013 da det private selskapet Cargolink overtok.

Fosen avslutter brevet til sine ansatte slik: "Målet vårt må være at togkundene fortsetter å bruke våre tog når Cargolink ikke lenger trafikkerer strekningene."

- Utgangspunktet vårt er at vi la ned vår virksomhet på Raumabanen for et par år siden. Da fant vi det ikke lønnsomt å drive videre. Og dersom de samme forutsetningene ligger til rette for drifta, så ser jeg ikke at konklusjonen har endret seg, sier Karlsen til Åndalsnes Avis.

Han sier at de vurderer økning i sin produksjon.

- Det er naturlig for oss å forsøke å bidra til å hjelpe våre kunder med å få fram godset sitt. Og på den måten vurderer vi å øke produksjonen på de strekningene hvor vi kjører tog, hvis etterspørselen hos våre kunder tilsier det, sier Karlsen.

Han sier at deres erfaringer med Raumabanen er at det har vært en utfordrende strekning å drive.

Kommersiell direktør Carl Fredrik Karlsen i CargoNet. Foto: CargoNet