Vegvesenets anslag i 2014 var på 22,5 millioner kroner. Men etter hvert som arbeidet med brupilarene har gått framover, har man konstatert at erosjonsskadene er langt mer omfattende. Og det er skader på fire pilarer.

– Det er viktig for oss å presisere at dette var et helt annet prosjekt enn det som vi nå har, sier prosjektleder Jan Gunnar Simonhjell i Statens vegvesen om første del av prosjektet. – Det er ikke uvanlig at det oppdages andre skader når vi begynner å strippe ned ei bru for utbedring, sier han.

Overraskelser

Og prosjektlederen forklarer hvorfor det har dukket opp stadig nye overraskelser:

– Det er fire akser, som vi kaller pilarene, eller fundamentene, som brua står på. Fundamentene som er under vannet er støpt for mange, mange år siden – på 50-tallet. Utenpå fundamentene står det ei stålforskaling, og vi ser ikke hvordan skadene er på pilarene før vi tar av forskalingen, sier Simonhjell, og tror at forskalingen bare er satt igjen for at den skal stå der.

Femårsinspeksjonen av brua i desember 2011 avdekket at noe av overflatebetongen under vann var borte, og armeringsjern brukt i fundamentet var synlig. Av til sammen seks akser (landfaste fundamenter på hver side av elva inkludert), ble det påvist skader på fire av dem. Det er kun de to nærmest Åndalsnes som er uskadd.

– Vi har sluttført to akser, og nå har vi to igjen. Ennå er ikke all usikkerhet borte. Ting har blitt vesentlig annerledes, og det er det som gjør at det er vanskelig å si noe konkret om sluttdatoen, sier Simonhjell.

Ferdig til høsten

Litt seinere på dagen drister han seg til å anslå når de kan være ferdige med arbeidet. I en e-post til Åndalsnes Avis skriver han imidlertid at States vegvesen forventer ferdigstillelse høsten 2016. Det betyr i tilfelle at det har tatt tre år fra arbeidet startet.

Om kostnadssprekken fra det opprinnelige 22,5 millioner kroner, sier han:

– Det er fortsatt knyttet stor usikkerhet til totalkostnaden for utbedringen, men prognosene våre tilsier at kostnaden kan komme opp mot 70 millioner kroner.

Ny bru ville kostet mer

– Hadde det vært bedre å bygge ny bru?

– Nei – det hadde kostet mange hundre millioner kroner.

Han presiserer at det ikke er noe farlig med det som er under brua i dag.

– Det er bruer som visuelt sett ser dårligere ut enn denne. Men vi ønsker å sette brua i stand slik at vi kan få nye 50 år.

Rauma bru sto ferdig i 1963.

Rauma bru. Foto: Per-Kristian Bratteng
Rauma bru. Foto: Per-Kristian Bratteng