Styreleder for Cargolink, Lars Olsen, bekrefter at selskapet legger ned hele sin virksomhet.

Cargolink frakter i dag gods på Raumabanen. I tillegg har de tog på både Bergens-, Sørlands- og Dovrebanen. Olsen sier at selskapet per nå ikke er i dialog med noen andre selskap om å ta over driften på noen av banene.

- Vi forsøker nå å redusere ulempen for kundene, leverandører og våre 70 ansatte. Vi vil gjøre alt vi kan for at det blir en smidig overgang. Vi vil derfor forsøke å opprettholde driften fram til 18. mars. Og så får vi håpe at det er tid nok for kundene til å håndtere situasjonen på en fornuftig måte, sier Olsen torsdag kveld.

Cargolink tok over driften på Raumabanen etter at CargoNet la ned godstransport på Raumabanen i 2013.

"Svært krevende konkurranseforhold"

Styret i Cargolink besluttet torsdag 11. februar å legge ned virksomheten. I en pressemelding fra selskapet torsdag kveld peker selskapet på svært krevende konkurranseforhold som en av årsakene til at selskapet gir seg etter åtte års drift. De skriver: "Jernbane-Norge er mer enn andre sektorer preget av statlig byråkrati og laugsinteresser som har bremset utviklingen av sunn konkurranse. Vi har hatt statlige konkurrenter med offentlig finansiering i ryggen og har opplevd flere alvorlige initiativer for å avvikle konkurransen på godsterminalene."

Kritiserer Jernbanetilsynet

De kommer også med skarp kritikk mot Jernbanetilsynet. I pressemeldingen skriver de: "Det handler særlig om den tilnærming Jernbanetilsynet har til handlingsrommet for togselskapene. Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for forretningsvirksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet."

Dette mener Cargolink har påført selskapet millioner av kroner i juridisk bistand og annen konsulentbistand. De mener også at det er av enda større betydning at Jernbaneverket skaper en uforutsigbar situasjon for selskapet:"... de stadige og etter vår vurdering grunnløse truslene om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene, som skaper en fullstendig uforutsigbar situasjon for selskapet, dets ansatte og kundene."

Selskapet har konkludert med at de ikke kan drive under slike forhold.

De 70 ansatte som berøres av nedleggelsen er ifølge pressemeldingen varslet.