Raumabanen blir en del av ei anbudspakke sammen med Dovrebanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Merkåkerbanen og Nordlandsbanen, kunngjorde Samferdselsdepartementet denne uka.

Det er Aftenposten som melder at HongKong-selskapet MTR, en storaktør innenfor jernbanedrift, skal være interessert i togpakkene som skal ut på anbud.

- Vi kommer til å gå inn i dette, absolutt. Vi vil studere dette nøye og finne ut av hvor store kontraktene er, hva slags rutetabeller og tilbud som skal gis, og hva vi i MTR kan gjøre for å gi et bedre jernbanetilbud i Norge, sier leder for MTR Nordic, Peter Viinapuu, til Aftenposten.

Vil kjempe

NSB har gjort det svært tydelig at konsernet vil satse hardt på å vinne kontraktene.

Raumapolitiker Arne S. Lillehagen er medlem i jernbaneforum for Dovre- og Raumabanen. Mandatet er blant annet å jobbe for investeringer og drift av jernbane og å fremme jernbanespørsmål i planarbeid, både regionalt og nasjonalt.

– Hva tenker du om at Raumabanen blir «lyst ut på anbud»?

– Det kom ikke som noe sjokk på oss. Dette har vi visst om lenge og det er en del av EU og EØS-reglverket som går igjen i mange andre sammenhenger også. Jeg ser ingen fare med dette, heller tvert imot, sier Lillehagen og viser til konkurransen i lufta i Norge der to selskap er nasjonale operatører i konkurranse med hverandre i dag.

– Nå er diskusjonen om Raumabanen har livets rett, lagt død. Vi er en del av en pakke der Dovrebanen er med, sier Lillehagen.

- NSB er tungvekteren

– Ser du for deg et utenlandsk selskap på Åndalsnes?

– NSB er og blir tungvekteren her. Men det er i og for seg det samme for meg hvilken farge det er på toget bare tilbudet er godt for kunden. Men det er så strenge krav til togdrift her i landet og sjansen ikke er så stor for utenlandsk konkurranse.

– Blir det billigere?

– Tanken med dette er å få mest mulig tjeneste ut av investerte kroner. Så får tida vise om vi får det. Det som bekymrer meg mer er folks reisemønster og hvor liten andel tog på Raumabanen har av trafikken til og fra fylket, sier han.