Samferdselsdepartementet har kunngjort de to første konkurransene på trafikkpakker på norsk jernbane. Den ene trafikkpakken omfatter Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, mens den andre omfatter Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Nordlandsbanen.

– Vi skal gjøre alt vi kan for å vinne disse kontraktene, og vi skal jobbe hardt for å være så godt forberedt som mulig for konkurransen, sier konsernsjef i NSB Geir Isaksen.

Innholdet i trafikkpakkene er foreløpig ikke kjent.

– Vi drifter disse togstrekningene i dag og vi kjenner kundene. Vi mener derfor at vi er i en god posisjon til å regne oss frem til riktig tilbud. Dette er trafikkpakker vi ønsker å vinne, fastslår han.

Han er samtidig opptatt av at NSB fortsetter å levere gode togtjenester til kundene.

– Kundetilfredsheten er bedre enn noen sinne, og vi ser at mange nye passasjerer strømmer til toget. Nå går vi inn i en ny konkurransehverdag. Da må vi fortsatt levere vårt beste hver eneste dag. Gode leveranser til kundene våre er helt nødvendig for at vi skal kunne vinne kundene også i fremtiden, sier Isaksen.

Samtidig varsler departementet også en forlengelse av avtalen med NSB av den øvrige togtrafikken – også her frem til denne konkurranseutsettes.

Ønsker bedre kundetilbud

- Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende. Denne form for løsning er tidligere gjort på Gjøvikbanen, og har vært vellykket. Gjøvikbanen har god trafikkvekst og god kundetilfredshet. Vi satser på trafikkstart med operatørene fra desember 2018, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet kunngjør også en forlengelse av avtalen med NSB Gjøvikbanen AS frem til strekningen konkurranseutsettes.