Både Raumabanen og Dovrebanen hadde trafikkøkning i fjor.

For hele 2015 var det en trafikkøkning på en prosent på Raumabanen, mens juletrafikken økte med hele ni prosent.

Det var Gudbrandsdølen Dagningen som først omtalte saken.

I desember endret NSB rutene, slik at ventetiden for Trondheimsreisende på Dombås ble kortere. I tillegg går nå siste tog fra Åndalsnes tidligere, slik at man også ankommer endestasjon tidligere. Dette gjør det for eksempel lettere for Oslo-reisende å reise videre, enten med nattog mot Bergen eller videre reise med Vestfold- og Østfoldbanen.

- Kan den økte trafikken ha med rutenedringene å gjøre?

- Ja, vi skal ikke se bort fra at det kan være en av årsakene. Men det er for tidlig å konkludere ennå, vi må nok ha et større tallgrunnlag å se på før vi kan si noe sikkert om det, forklarer markedssjef for Raumabanen og Dovrebanen, Terje Fossum.

Han er fornøyd med økningen i 2015.

- I jula fyllte vi kapasiteten, både på Raumabanen og Dovrebanen. Ellers ser vi at vi har særlig stor økning på nattogene fra Oslo til Trondheim, forteller han.

Nyttig cruisetog

Til tross for en beskjeden nedgang i antall cruisetogpassasjerer, var det et godt år for NSB på Raumabanen.

- Vi ser at nedgangen i cruisegjester er mindre i Åndalsnes enn de fleste andre steder. Det at vi har cruisetoget på Åndalsnes åpner dessuten for mange spennende muligheter. Det samme toget brukte vi i fjor til å ta med alle barnehagebarna på togtur, noe som var en stor suksess. Det er noe vi vil gjenta i år, i tillegg til at vi for eksempel vil samarbeide med Fjellfestivalen og RaumaRock, sier han.

Vil vurdere utbygging

Onsdag kan du se programmet fra Raumabanen i "En bit av Norge" på TV2.

Onsdag er det også årsmøte i Dovre- og Raumabanens jernbaneforum på Oppdal. Nestleder Arne Steffen Lillehagen og ordfører Lars Olav Hustad deltar for Rauma kommune.

Jernbaneforumet jobber for å styrke jernbanenes interesser, blant annet fram mot rulleringen av nasjonal transportplan. De har bestilt en utredning som skal se på muligheter for de to jernbanene. Påtrykk fra jernbaneforumet var også en årsak til at rutene ble endret før jul.

- Hva er viktigst for deg når det gjelder Raumabanen framover?

- Jeg mener at Raumabanens største utfordring er det faktum at den stopper på Åndalsnes. Jeg mener at muligheten for utbygging av jernbanen i fylket bør være en del av utredningene som nå skal gjøres. Det satses mye på jernbane i Norge for tida, men det blir tynne satsinger i nord-vest, mener Arne Steffen Lillehagen.

Han mener i tillegg at det er viktig å jobbe for at kjøretida blir kortere.

- Reisetida har stått stille i over 50 år, og hvis man får ned reisetiden vil det gjøre banen mer konkurransedyktig, sier han.