– Dette er gjort med bakgrunn i grundige kundeundersøkelser, sier ansvarlig for persontrafikken på Dovrebanen og Raumabanen, Terje Fossum.

Han forteller at det siste toget på ettermiddag kommer for seint fram til Oslo slik at videreforbindelser er svært begrenset.

– Det har gjort at vi har mistet mange reisende på det toget, sier Fossum og håper at omleggingen skal gi flere reisende med toget.

– Dobbeltsporet ved Mjøsa er ferdig. Hva betyr det?

– At vi bedrer regulariteten betraktelig. Dette området har tidligere gitt oss mange forsinkelser fordi trafikken er veldig tett på ett spor. Reisetida blir redusert med ti minutt.

– Ti minutt?

– Ja, vi får ikke full effekt denne gangen fordi det ble ferdig for seint. Men ved neste korsveg kan det justeres ytterligere og når dobbeltsporet er ferdig til Lillehammer, vil reisetida bli kortet ned med en time.

– Hva med ventetida på Dombås?

– Den er også redusert. På ett av togene skjer krysning nord/sør på Dombås og de er ventetida så liten som mulig i begge retninger, sier Fossum og viser til følgende endringer til og fra Åndalsnes:

Den første ettermiddagsavgangen vil fra kommende søndag gå 14.34 som er nesten en time tidligere enn før. Den andre ettermiddagsavgangen vil gå litt over halv fem.

Felles for begge togene er at de er i Oslo en time tidligere på kvelden. For de andre togene er det bare små justeringer.

– Bussene er også tilpasset de nye togtidene, sier Terje Fossum.