Økt trafikk, økte hastigheter, smal bru, manglende gangveg på deler av strekninga og ingen overgangsfelt. Det er kjernen i trafikkutfordringene i 50-sona i Måndalen sentrum, mener Geir Raknem og Jostein Vold. De er to av fire medlemmer i trafikkomiteen til Måndalen Velforening.

- Det har blitt opprettet ei egen pressgruppe på dette nå. Nå gir vi dem ikke fred, sier Raknem og henviser til Statens vegvesen.

Ferskt svar fra Statens vegvesen

Med et dagsferskt svar på en nylig henvendelse til vegvesenet om blant annet fartsreduserende tiltak, er ikke kampviljen mindre. Statens vegvesen skriver i sitt svar at de er klar over de trafikale utfordringene og erkjenner at det er behov for fysiske tiltak med tanke på fartsnivå, de skriver også at det er behov for omlegging av kryss/avkjørsler som ikke er i tråd med vegnormalen, og et bedret tilbud for mjuke trafikanter.

- Det vi savner i svaret er ei tidfesting av når vi kan forvente at det skal skje noe. Det er for diffust. Det kan gå ti år hvis de skal holde på slik. Vi skal i alle fall mase og mase, og i siste instans er vi ikke fremmed for å aksjonere, sier Vold som bor bar et steinkast fra vegen.

- Jeg har gått over den vegen daglig i over 30 år. I tillegg til at trafikken har økt, kjenner jeg at jeg knytter neven hardere og hardere utpå dagen hver eneste dag. Det kjøres altfor fort.

- Kan kjøre i 100 kilometer i timen

Han støttes av Raknem, som sjøl er yrkessjåfør.

- Det har vært mye trafikk her bestandig, men både mengde og fart har økt. Og spesielt tungtrafikken. Vi skal ikke skylde bare på utlendingene, men en del av den østeuropeiske kjørekulturen gjenspeiler seg, sier han.

- Ja, for all del. Det er mange måndalinger som kjører for fort også. De kan starte på Hydro, og har hundre kilometer i timen når de er kommet bort til butikken, uten en tanke for at de er i 50-sona, legger Vold til.

De har begge vært vitne til stygge forbikjøringer, også at vogntog kjører forbi vogntog. Det synes de er spesielt betenkelig med tanke på at det på strekninga ikke finnes ett eneste overgangsfelt for fotgjengere.

- Mange krysser vegen

- Med badeplass, campingplass, utbedret kai, Wenaas-bygget, feriehus og bolighus, er det mange ting på andre siden av vegen som folk benytter seg av. Det er mye folk som krysser denne vegen, påpeker Raknem, og Vold er ikke sein med å påpeke det han mener er det store dilemmaet her.

- Vi har heldigvis vært skjerma for ulykker de siste 20-25 åra. Og det er noe Statens vegvesen ser på. Derfor må vi bare stå på videre for å få løst dette, sier Vold.

Raknem tror ikke det er så mye annet enn fysiske hindre som kan dempe farten på strekninga.

- Dump eller rundkjøring må til. Og det ser ut som det fungerer. Det har de jo både i Batnfjord, på Tingvoll, i Skodje og Ulsteinvik. Og så må kanskje fartsgrensa ned i 40 kilometer i timen. Jeg tror ikke det blir mindre fart av et overgangsfelt og et skilt, i alle fall.

- Farlig over brua

De mener brua også er svært farlig for mjuke trafikanter. Der smalner vegen inn og gulstripa forsvinner, og det er ikke laget plass for mjuke trafikanter til å komme seg over.

- Det er ei veldig smal skulder med en murkant. Det gjør at om noen kommer med barnevogn for eksempel, må de uansett ut i vegen. Jeg har sjøl sett to vogntog møtes her, idet en familie med to små barn og vogn skulle krysse, forteller Raknem, og legger til at med brøytekanter om vinteren, er alle henvist til vegbanen.

Han er i tillegg uroa over det han kaller stadig flere ego i trafikken.

- Det blir vist så lite hensyn. Og jeg skal ikke si at jeg aldri gjør feil sjøl, men jeg blir litt forskrekka over oppførsel av både små og store biler, sier han.