Rauma kommune er inne i en stor omstillingsfase i helse- og omsorgstjenestene. Vi skal øke fokuset på hjemmebasert helse- og omsorg. Vi er inne i en spennende tid som krever at vi evner å tenke nytt. Vi skal løse flere utfordringer lavere i det vi kaller «omsorgstrappen» og gjøre flere innbyggere i Rauma i stand til å bo lengre hjemme. Vi skal utsette behovet for institusjonsplass gjennom blant annet forebygging, rehabilitering, tilrettelegging i hjemmet og en vesentlig styrking av de hjemmebaserte omsorgstjenestene.

Omstillingen har et mål for øyet; å gi et bedre tilbud til brukerne av tjenestene våre. På samme tid blir våre ansatte er del av et større kompetansemiljø hvor man lærer av hverandre og samhandler mer med andre fagområder. Det innebærer å tenke nytt og omstille til en annen måte å jobbe. Det er dette som er så spennende og på samme tid utfordrende – spesielt i startfasen.

Bakgrunnen.

I dag er tjenestene våre organisert i geografiske distrikter som til dels har ulik praksis for tjenesteytingen. En viktig grunn til at vi gjør endringer er at alle innbyggerne skal ha lik tjenestekvalitet. Utfordringen vår i dag er at vi har dårlig grunnbemanning. På grunn av små distrikter er dekningen på fagpersonell sårbar, spesielt i helgene. På grunn av manglende sykepleiedekning på helg har det vært en utstrakt bruk vikarer og ufaglærte. Altså, det gir ulik tjeneste på hverdag og helg, og varierende kvalitet. Et av målene med den nye organiseringen er at brukerne våre skal få lik tjeneste hver dag – 7 dager i uka, hele året. Og vi skal planlegge tjenesten ut i fra den enkelte brukers behov. Alle skal uavhengig av adresse i kommunen ha samme rettigheter og samme kvalitet på tjenesten.

Konsekvenser.

For brukerne våre vil konsekvensene på kort sikt være at de kan få noen nye personer å forholde seg til. Så langt det er mulig vil det bli lagt til rette for at ansatte kan yte tjenester i de samme geografiske soner som tidligere. Det er brukerens behov og hvilken kompetanse dette krever som påvirker disse vurderingene.

Brukerne har krav på sine tjenester basert på vedtak – dette blir ivaretatt som før. På lengre sikt vil de oppleve at de får en tjeneste som i større grad er tilpasset deres behov – hele uka. Den nye måten å jobbe på vil gi et mer variert tilbud som skal gi brukerne en tryggere hverdag i eget hjem. Jeg vil gjenta at formålet med omorganiseringen er å utvikle tjenesten til det beste for brukerne, samt at vi selv skal jobbe smartere og spille mer på andre typer kompetanse. Enhet for Hjemmebasert Helse og Omsorg blir en stor enhet som skal jobbe utadrettet. Enheten skal tilby tjenester til eldre, funksjonshemmede og psykisk helse. For våre ansatte vil dette innebære en ny organisering som vil gi nye arbeidsoppgaver, nye turnusplaner og nytt oppmøtested. Formålet med et felles oppmøtested er å sikre at våre brukere får tildelt den kompetansen de til en hver tid har behov for. På samme tid skal vi organisere arbeidet vårt på en måte som gjør at vi får bruke vesentlig mer tid hos den enkelte bruker. Dette blir viktig for oss.Vi får dra nytte av kompetansen kommunen allerede har ved å øke stillingsprosenten til de som allerede er fagutdannet/høgskoleutdannet. Dette vil gjøre det enklere for oss å rekruttere ved å lyse ut heltidsstillinger. Vi får bedre flyt av kompetanse – rett kompetanse, På rett sted til rett tid- slik som er intensjonen til samhandlingsreformen. Vi får fleksibel arbeidskraft som følger bruker og arbeidsoppgaver.

Et viktig mål.Kommunen vil i framtida få behov for personell med økt grad av spesialisering, samt helse og omsorgsarbeidere med større bredde i fagkompetansen. Per i dag har kommunen utfordringer med å benytte spesialkompetanse på tvers av enheter. Dagens organisering av tjenestetilbudet med mange og små enheter er på flere områder sårbar og lite robust, og framstår til dels som et hinder for kompetanseutvikling.

Det er dette vi nå er i gang med å endre på. Jeg er sikker på grepene vi tar og planene som ligger for fremtiden vil bidra til en mer spennende og givende arbeidsdag for våre ansatte, og at brukerne av våre tjenester vil få et personlig tilpasset og bedre tjenestetilbud. Omstillinger kan være krevende, det er jeg klar over. På samme tid er det ekstremt spennende å jobbe mot et så viktig mål.

Siri Halvorsen, enhetslederHjemmebasert Helse og Omsorg