Norsk lastebilnæring og transportnæring er jaget inn i solnedgangen av utenlandske trailere, som med svært tvilsomme metoder, tilbyr transportkjøpere fantasipriser for transport av gods.

Norsk lastebilnæring og jernbanetransport er i fred med å bli kjørt av lasset av utenlandske trailere.

Lastebilnæringa er startet på samme vegen som det gikk med den norske sjømannen. På få år har utenlandske transportører tatt 30–35 % av markedet i Norge.

Tilbake som tapere står den norske lastebileieren og Norsk jernbane som er dømt til å tape denne konkurransen med Norsk kostnadsnivå.

For transportkjøperne er det pengeboka som bestemmer valg av transportør. Trafikksikkerhet omtales kun i festtaler.

Kampen er så urettferdig som mulig og rammer norsk transportnæring med full styrke. Sjåfører på utenlandske trailere jobber under forhold som i Norge betegnes som sosial dumping. Der opplegg med payback av lønn, er et av virkemidlene.

Norsk transportnæring skal konkurrere med element av sjåfører med tvilsom opplæring, falsk identitet og gjerne flere førerkort og sjåførkort, som gjør at en og samme sjåfør kan kjøre nærmest døgnet rundt uten å måtte bry seg om kjøre og hviletidsbestemmelsene.

Det er tjuveri av diesel og annet utstyr fra norske biler og pumper, flere eksempler som næringa sjøl trekker fram, framstår mer som organisert kriminalitet, enn som seriøs næringsvirksomhet.

For en neve euro kjøper uerfarne sjåfører falske sertifikater, sjåførkort og id-kort fra EU i flere utgaver. Disse sjåførene er det vi kan møte på norske vinterveger.

Norske myndigheter innførte nye og skjerpete vinterdekk bestemmelser fra 30. august 2013 og fra 01. januar 2015. for lastebiler og tilhengere over 3.500 kg. Det er bra, men det er stort sett kun Norske biler som følger dette opp slik intensjonen var. For norske utøvere er dette økte kostnader på nærmere kr 50.000,00 pr. trailer.

Norske myndigheters regelendring på vinterdekk for vogntog er allerede nøytraliserte av de utenlandske trailerne. Dekkprodusentene lar seg presse av de store utenlandske aktørene og merker helårsdekk med hard gummi og dårlig veggrep, men som gir mange km med, M+S som internasjonal standard for merking av vinterdekk. Dette fører til at vi daglig møter et stort antall kjempe-Bambi på glattisen ned Romsdalen og andre trafikkerte veger, uten skikkelig vintergrep. Med riktig stempel blir tilnærmet sommerdekk vinterdekk. Dette er det vi kan møte på våre vinterveger.

Torsdag og fredag i uka som gikk da vi fikk litt smak av vinter, så vi resultatene av disse «vinterdekkene», Romsdalen var sperret for all trafikk i flere timer, mens kranbiler fra Viking dro trailere opp Romsdalen som sto i bakker på kryss og tvers. Over 100 personbiler var «fanget» inne i en kø på over fem km i nærmere tre timer.

Jeg siterer fra redaktør Svein-Ove Arnesen i tung.no: Punktet der vi bør rope varsku ligger langt bak oss allerede. Mens vi tidligere «bare» har mistet den internasjonale transporten, mister vi nå terrenget innenlands. Dagens profesjonelle juksere raserer alle grunnpilarer i den seriøse transporten – og det tillates.»

Skal vi bevare noe av den resterende del av norsk vegtransport og jernbane transport, må Norske myndigheter satse stort på en effektiv kontroll av kabotasje, og denne må treffe både bileier og transportkjøper. Dette sammen med en god kontroll av vinterutrustningen til trailere, kontroll av sjåfør og ferdigheter, samt at bompenger blir betalt, er viktig forutsetninger.

Det står om «livet» for stor deler av Norsk transportnæring, både veg og jernbanetransport, det er viktig at Staten setter inn nødvendig kontroll mot de utenlandske trailerne som nå teppebomber Norsk transportmarked med fantasi tilbud for å konkurrere ut Norsk transportnæring i sitt eget land.

Svein Kroken