Pga. en sykemelding fulgte jeg kommunestyremøtet tirsdag via kommune-TV. En sak som opptar meg som privatperson, og som opptar alle de andre som bor i området, er de nye vegplanene om trefelts veg gjennom deler av Øverdalen og inn i Lesja. Planprogrammet for denne parsellen var tirsdag oppe til behandling i kommunestyret. Vegvesenet i Oppland og Lesja kommune har satset sterkt på sikkerhet for myke trafikanter i Lesja, og det er snart ferdig gang og sykkelveg fra Dombås til grensen mot Rauma. Det vil også bli regulert ordinær gang og sykkelveg på det forestående trefeltsprosjektet på Lesjas areal.

Når prosjektet krysser Raumas grense, blir imidlertid fokuset på sikkerhet for myke trafikanter lagt til side, og det antydes sykkeltraseer for turister langt ute i terrenget i stedet for fokus på å trygge ferdselen langs vegen. Dette er en måte for vegvesenet å fraskrive seg sitt ansvar. Det er svært ødeleggende for en liten bygd å ha en slik trailertrafikk gjennom nærområdet, uten at det tas hensyn til myke trafikanter langs vegen.

Representanten Kristoffer Dahle Sp fremmet tirsdag et tilleggsforslag med fokus på denne mangelen, og en oppfordring om at vegvesenet skulle vektlegge muligheten for å binde sammen gamle vegsløyfer til et gang- og sykkelvegnett også langs det nye anleggsområdet på Rauma-siden. Dette området med stor trailertrafikk i bratt opp- og nedstigning, er nok en av de farligste parsellene å ferdes på langs hele E 136, for myke trafikkanter. Problemet vil øke betraktelig dersom godstransporten på jernbanen blir avviklet.

Forslaget hadde ikke økonomiske konsekvenser for Rauma kommune. Det var en oppfordring til vegvesenet om å ta trafikksikkerhet på alvor også i vår kommune, helt fra planleggingsstadiet. Det var ikke noe ultimatum som på noen måte ville hindre prosjektet.

Likevel fant flertallet ikke å ville slutte seg til forslaget. Enkelte innlegg, og et forsøk på oppklaring fra lederplass, tyder på lite kunnskap og forståelse av prosjektet, men en desto sterkere vilje til å stemme ned gode forslag fra andre. Trafikksikkerhet burde være et tema kommunestyret kunne samle seg om, også i Rauma.

Torbjørn Rødstøl, nærmeste nabo til fylkets verste trailertrafikk