For en bruker av Raumabanen, er det trist å observere at godstrafikken legges ned. Om nytt selskap tar over med fortsatt ett tog pr. døgn, er det likevel reduksjon i forhold til økende trailertrafikk på vei.

Den nye regjering blir allerede beskyldt for løftebrudd på flere områder. Hva skal vi da si om den rødgrønne som i 8 år har snakket sterkt om «fra vei til bane», og så har det gått stikk motsatt. Lokalpolitikere og fylkespolitikere har også vært lunkne. Først etter at transportøren trekker seg kommer de på banen.

Jeg er redd for at persontrafikken ikke er nok til å holde Raumabanen i live. Nå må det tas krafttak. De «blåblå» har sin sjanse. De har bevilget mere til jernbanen. De må gå bort fra den rødgrønne argumentasjon om at de bevilget så og så mange millioner mer. De må handle også. De må argumentere med hva som vil komme ut av pengene. Nå må våre representanter på Stortinget sammen med lokal- og fylkespolitikere sørge for at Raumabanen får sitt.

Jeg mener også at Raumabanen må elektrifiseres. Det er en nødvendighet for å overleve. Derved kan vi få tilbake tog til Oslo og videre uten å måtte skifte. I dag går det tog mellom Skien og Dombås. Ved elektrifisering av Raumabanen ville dette tog kunne få Åndalsnes som endestasjon.Inntil så skjer vil jeg anbefale den fantastiske forbindelse NSB allerede har til Oslo og videre til Buskerud, Vestfold og Telemark. Tar man tidligtoget fra Åndalsnes, er det god tid på Lillehammer til å skifte over til Intercitytoget som går helt til Skien. Skulle bare ønske at dette toget også gikk lørdager og søndager.

Mitt Juleønske til politikere på alle nivåer er: Bevar Raumabanen.

Ørjar Heen