En «skrivebords løsning» hvor en viktig del er at de har pålagt fastleger/helsevesen i større grad å rapportere til fylkeslegen om noen søker hjelp mot rus og dermed setter seg selv i posisjon for å bli fratatt førerkortet. La det være klinkende klart at jeg også mener at alle som ikke er hendt til å være ute i trafikken bør lukes ut men denne delen av ordningen rammer også mange som aldri har kjørt ruset eller når de ellers ikke er skikket til det!

De opptrer med andre ord som lovgivende, utøvende og dømmende makt fra ett og samme skrivebord!

De som står bak modellen har i det siste presentert en lang rekke med udokumenterte påstander i media som: SKJERPET KRAVENE TIL FØRERKORT-REDUSERTE DØDSULYKKENE MED 66%, DET HAR BLITT EN AV DE MEST EFFEKTIVE AVRUSNINGSMETODENE, representanten fra politiet sier at politiets metoder har endret seg og at dette er langt mere effektivt og billigere enn å stå langs veiene! Mye av det som skrives av samme journalist er så subjektivt og opplagt feilaktig at jeg vurderer å klage vedkommende inn for PFU. Mye av det som presenteres er preget av tunnelsyn og bekreftelsessyndrom for å få ting til å stemme overens med en ønsket virkelighet.

De begrunner sine «påstander» med henvisning til en forskningsrapport utført av TØI (transportøkonomisk institutt) som jeg vil karakterisere som «kreativ statistikk lesning» og ikke stort mere enn det! Dette blant annet på grunn av at de forbigår i stillhet det faktum at Møre og Romsdal var det verste fylket i hele Norge i fjor med en mere enn dobling av antall drepte i trafikken, dette til tross for å ha tatt førerkortet fra «risikopersoner» over flere år i mengder.

Hvor var personene bak denne modellen da når denne dramatiske økningen av dødsulykker i Møre og Romsdal ble omtalt i media for ca. 1 år siden? At andre fylker har minst like gode resultater å vise til i statistikken de har i «forskningsrapporten» uten å gå til dette drastiske skritt med å frata folk grunnleggende rettigheter nevnes heller ikke.

Det virker som mange (inkludert de som ivrer for denne ordningen) tror at en «alkoholmisbruker» er en sliten person i fillete klær som sitter på en benk i parken med alt sitt jordiske gods i en bærepose.

En som sliter med alkohol er ofte akkurat som du og jeg og er kanskje en kollega på jobb: en politimann, helsearbeider, journalist, lokalpolitiker osv. som dermed får sitt liv ytterligere vanskeliggjort ved at noen statlige representanter her i fylket har fått blankofullmakt fra høyeste hold til å bedrive ett sosialt eksperiment de ikke evner å se konsekvensene av!

FRAVÆR AV FØRERKORT HAR ALDRI HINDRET NOEN Å KJØRE RUSPÅVIRKET!

En av konsekvensene og kanskje den alvorligste er at de med ett pennestrøk har fjernet den beste muligheten for de som har ett problem til å ta tak i sine problemer, nemlig å gå til sin lege og be om hjelp. Da starter en prosess med å få tatt førerkortet fra vedkommende, det ryktes at dette også har ført til at enkelte frivillige organisasjoner som bistår rusmisbrukere har gått til det skritt å måtte ordne seg med legekontakt som ser de vidtrekkende konsekvensene dette gir og dermed ser mellom fingrene med rapporteringsplikten.

Det vi snakker om er straff og da straff for noe enn faktisk ikke har gjort eller ikke en gang har tenkt å gjøre!

Den livsviktige tilliten mellom lege-pasient blir brutt og jeg selv har sett saker hvor dette har fått meget negative konsekvenser.

Dette står også i grell kontrast til «Brusdalssaken» der politiet i ettertid ble nektet å få utlevert blodprøveresultat fra Ålesund sykehus av den person de mistenkte var ansvarlig for dødsulykken og som var tatt blodprøver av i forbindelse med skadeinnleggelsen.

Jeg har kjennskap til flere saker de siste årene og ser store svakheter med denne ordningen men når ikke frem med min kritikk: Begynte å jobbe mot ett av regjeringspartiene for godt over 2 år siden på fylkesplan, hos stortingsrepresentanter og statssekretær men får ikke en gang svar på om mine henvendelser er mottatt. Dette partiet er nok opptatt med langt viktigere saker enn overgrep mot enkeltmenneskers rettsikkerhet i samfunnet!

Saken ligger nå hos 3 ulike departementer for å forsøke å få en avklaring over hvor det formelle ansvaret ligger.Jeg lurer også stort på hvor fastlegene er i denne sammenhengen, synes dere med hånden på hjertet at denne praksisen er grei?

Om vi skal fortsette å utvikle trafikksikkerheten her i landet basert på denne type ideologi bør vi da kanskje i neste omgang innføre generell inndragning av førerkortet fra alle eiere av sorte biler av type BMW etter statistikklesning som muligens sier at disse bilene ofte er innblandet i ulykker?

Det er sterkt bekymringsfullt at de som her representerer myndighetene ikke forstår det betenkelige i ordningen.

Alle som ikke er skikket til å være ute i trafikken skal bort men ikke med metoder som jeg mener fører til mere skade enn nytte.

Dagfinn Wiik, Vestnes Pensjonistparti