Den siste uken har vi i Statens vegvesen fått spørsmål om hvorfor vi ikke har bygget et avkjøringsfelt til Vågstranda ved utgangen av Vågstrandstunnelen.

Når vi bygger et høyresvingefelt er det på grunn av at stor andel trafikk skal svinge av vegen. Andelen trafikk som svinger av til Vågstranda er så liten at det ikke er behov for et høyresvingefelt. Europavegen er lavtrafikkert, i fjor var årsdøgntrafikken på 1790 kjøretøy.

Fram til år 2035 er det beregnet en økning på 300 kjøretøy. I dette tilfellet har et høyresvingefelt større betydning for kjørekomfort og kapasitet enn sikkerhet.

Et høyresvingefelt kan redusere faren for påkjørsel bakfra, men kan også gjøre krysset mer uoversiktlig og blokkere sikten til trafikk fra sidevegen. Krysset blir bredere og kan forårsake en «blindsone» for trafikantene på sidevegen.

Trafikanter som svinger til høyre kan skjule kjøretøy som skal rett frem for en trafikant som kommer kjørende fra sidevegen. Vi får heller ikke samme reduksjon av fart på kjøretøyene inn mot kryssområdene, noe som kan påvirke skadegraden i en eventuell ulykke.I dette tilfellet er det viktigere å ivareta trafikksikkerheten i kryssområdet.

Krysset ligger i lavbrekk og er oversiktlig. De siste årene har Vegvesenet heller fjernet høyresvingefelt der andelen trafikk som svinger av er lav, enn å bygge nye.

Med bakgrunn i tilbakemeldingene skal vi se nærmere på skiltingen før avkjøringen og vurdere om vi må gjøre endringer. Det er viktig at trafikantene får informasjon i god tid, og ikke må foreta brå oppbremsing for å svinge av europavegen.

Birgit Hamre Moe, overingeniør ved plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen.