Nordmøre og Romsdal har nå fått ett, felles regionalt destinasjonsselskap. Et destinasjonsselskap er reiselivsbedriftene og berørte kommuners spleiselag på en felles markedsavdeling, organisert som et uavhengig aksjeselskap. Produktene som markedsfører er alt som utgjør et reisemål – attraksjoner, aktiviteter, overnatting, mat, kultur, handelstilbud og mye mer. I tillegg til kommunen og reiselivsbedriftene bidrar også handelsnæring og annet næringsliv som direkte eller indirekte har nytte av arbeidet som gjøres.

Når man skal rigge et destinasjonsselskap må man særlig se på to ting.

For det første, henger regionen som markedsføres gjennom selskapet naturlig sammen som reisemål? Turiststrømmene viser at Nordmøre og Romsdal i aller høyeste grad gjør det. Attraksjonene henger sammen, og forsterker hverandre. De mest tydelige eksemplene er Atlanterhavsveien og Trollstigen. En styrke er også de store kontrastene som regionen byr på, med mektige naturopplevelser fra storhavet til fjordlandskapet og mektige fjell.

For det andre, er det tilstrekkelig midler i spleiselaget til at destinasjonsselskapet kan jobbe effektivt? Bakgrunnen for sammenslåing var blant annet erkjennelsen av at vi var for små hver for oss. Eierne av to gamle selskapene, næringslivet og kommunene, så at Nordmøre og Romsdal ville tjene på en felles reiselivssatsing. Resultatet er Visit Nordmøre & Romsdal AS, et selskap som dekker 19 kommuner. I tillegg til kommunene har vi 200 private bedrifter med oss, som bidrar med midler til drift og markedsaktiviteter. Det er disse bedriftene vi primært markedsfører. De som ikke bidrar markedsføres ikke, men mange har allikevel effekt av arbeidet vårt. Jo større spleiselaget er, jo bedre blir effekten av arbeidet. Det jobbes nå aktivt med å få enda flere bedrifter til å bidra økonomisk. Effektene er mange, og sees innenfor mange næringer.

Tenk på deg selv når du er turist – hvor legger du igjen penger? Vi snakker her om en betydelig import av kjøpekraft. Markedsarbeidet gir også positiv innvirkning på kjennskap, omdømme og attraktivitet, og kan gi effekt på bolyst, rekruttering og tilflytting. Her er noen eksempler på hva som er våre arbeids- og ansvarsområder; ulike former for markedsføring i alle markedskanaler, profileringsarbeid, delta i markedsaktiviteter gjennom våre markedsføringspartnere Innovasjon Norge og Fjord Norge, visningsturer for turoperatører, presseturer, PR-arbeid, bearbeiding av turoperatører, reisemålsutvikling, kompetanseheving for næringen mm.

For ordens skyld, det er ikke vårt ansvar å drifte lokale turistinformasjoner, det er et lokalt ansvar der det er behov for det. Vi jobber imidlertid med å sikre gode digitale løsninger som kan dekke deler av det behovet.Etableringen av en ny, felles reiselivsportal på Internett er noe av de aller viktigste vi skal jobbe med framover. Visitnorthwest.no skal sørger for felles digital markedsføring med salg av vårt reisemål og våre reiselivsprodukter over hele verden. Dette vil også skje gjennom at løsningen leverer produktinformasjon til de store nasjonale reiselivsportalene visitnorway.com og fjordnorway.com. På den måten når man ut til mange flere enn man klarer alene. Lokale eller tematiske nettsider, som visitandalsnes.com vil også kunne bli en integrert del av en slik nettverksløsning, med alle de fordeler som ligger i det. Vårt mål er å øke reiselivsnæringens størrelse og lønnsomhet, og samtidig sikre enda større ringvirkninger for lokalsamfunnene i hele Nordmøre og Romsdal.

For Rauma sin del så betyr det at reiselivsbedriftene i Rauma som bidrar til vårt arbeid vil markedsføres gjennom våre tiltak, og får tilgang til flere markedskanaler som bare vi kan gi de tilgang til. Vi har åpnet for at det i en overgangsfase kan være tilslutning via Romsdal Reiseliv og Handel, for så å bli knyttet direkte inn som medlem hos oss slik det gjøres i resten av regionen. Enkelt sagt så vil overordnet markedsføring av Rauma som reisemål nå gjøres av Visit Nordmøre & Romsdal AS, selvfølgelig i tillegg til det hver enkelt bedrift selv gjør.Hvem gjør hva, og hvordan skal vi jobbe sammen?

Det er et svært viktig spørsmål som vi nå har avklart. Vår rolle er markedsføring. På samme måte vil alt produktutviklingsarbeid i Rauma skje i regi av Nordveggen AS. Rauma Reiseliv og Handel vil være en viktig lokal samarbeidspartner for oss som leverandør av lokal informasjon til våre markedsaktiviteter, som lokalt vertskap på visningsturer, som lokalt salgsledd for pakker og aktiviteter, og som lokal interesseorganisasjon for reiselivs- og handelsnæringen i Rauma.

Vi ser fram til et godt og tett samarbeid med både Nordveggen, Romsdal Reiseliv og Handel, næringsaktørene i Rauma, og Rauma kommune i tiden fremover. Gjennom en klar rollefordeling vil vi kunne spille hverandre gode og utnytte hverandres styrker og samlede ressurser, slik at vi sammen bidrar for å nå målene for reiselivsvekst som er satt i kommunens samfunnsplan.

Roar HarsvikVisit Nordmøre & Romsdal AS