«Kurs i hjelpsomhet» var overskriften på et oppslag i Åndalsnes Avis 2. oktober. Tidligere i år har min byggesak blitt omtalt flere ganger i Åndalsnes Avis. Jeg vil anta at flere har fått med seg det huset som har stått som et skall i Kamsveien i to år.

Derfor ønsker jeg å kommentere at rådmannen vil gi kurs til sine ansatte i hvordan å være hjelpsom mot kommunens egne innbyggere. I den anledning ønsker jeg å gi noen velmenende råd til Rådmannen.

For det første så må alle søkere bli behandlet likt uten at bekjentskaper eller sosial status skal ha innvirkning på saksbehandlingen. Min erfaring er at det er viktig å ha bekjentskaper for å få en rask og smidig saksbehandling. Det er ikke bare jeg som har en slik erfaring fra saksbehandlere i kommune.

For det andre kan saksbehandlerne lære å gi fullstendig informasjon med en gang, slik at saker ikke blir sendt fram og tilbake flere ganger for at informasjon mangler i søknader og det til tross for at ansvarlig søker har henvendt seg får å få nødvendig informasjon flere ganger.

For det tredje ønsker jeg velkommen at det skal bli bedre dialog mellom kommunen og ansvarlig søker og entreprenør. Dette skulle i utgangspunktet ikke være nødvendig, da dette skulle vært en selvfølge i offentlig forvaltning. Fra mitt ståsted opplever jeg artikkelen som en innrømmelse fra Rådmannen om at saksbehandlingen og kundebehandlingen i kommunen er kritikkverdig også sett fra kommunens eget ståsted. Har rådmannen tenkt at dårlig saksbehandling skal få konsekvenser for eget personal?

I en privat bedrift ville dårlig håndverk ført til advarsel og senere oppsigelse. Jeg forstår at Rådmannen ikke kommer til å kommentere personalsaker, men jeg vil bare sette søkelyset på problemstillingen.

12. oktober 14 Mikael Paulonen