Følgende har skjedd i Hjelviktunnelen.

Etter en stygg kollisjon mellom to vogntog for en tid tilbake har vegvesenets folk funnet på noe som har sjokkert både meg og mine kolleger etter veien.

Etter sjåførmøte på Åndalsnes ikveld der vi pratet om det som er gjort i Hjelviktunnelen,ble vi enige om å komme med dette innlegget i avisene.Tunnelen har hatt en godkjent høyde på 4,20 meter. Biler med større høyde enn dette har ikke lov å kjøre gjennom denne tunnelen. For at,sitat «møbelbilene fra Sunnmøre» skal kunne kjøre lovlig her så forandrer da vegvesenet vegmerkingen og setter opp skilt med 4,30 meter høyde og skilt med smalere vei. ( Disse skiltene er pr. idag 20.sept. ikke kommet opp ).

Det som har skjedd er at midtstripen og kantlinjene er frest bort og nye kantlinjer med rumlefelt er påmalt og flyttet lengre inn mot midten av veien. Det vil si at veien i realiteten har blitt 30-40 cm smalere og høyere biler skal kunne møtes i denne tunnelen.Jeg har kjørt denne tunnelen med vogntog i snart 40 år og første turen gjennom tunnelen med den nye merkingen fikk jeg en følelse av at jeg ikke visste hvor på veien jeg var.

Etter flere turer med den nye merkingen er det håpløst å beregne hvor langt ut man kan legge seg,man vil automatisk inn mot midten for å unngå rumlefeltet.

Tidligere hadde vi midtstripen å «navigere» etter,nå som denne også er borte og belysningen er dårlig, så har denne tunnelen blitt en virkelig dødsfelle.

Har selv opplevd ganske så nære på situasjoner her, det kommer vogntog susende inn i 80 km/t med varselblinkere og fulle lys og tror de er alene på veien.

Det blir også farligere for privatbiler,de får også mindre plass når de møter store biler.For oss som er kjent med forholdene tar vi våre forholdsregler med å senke farten. Er redd det hjelper så lite når vi møter høyere biler som skal kjøre enda mer inn mot midten av veien og farten ikke blir redusert.

Her er det nok ikke spørsmål om det skjer en ny ulykker,men når det skjer.Skal vegvesenet fullføre dette prosjektet må farten settes ned til 30 eller 50 km/t for all trafikk,eller så må tunnelen lysreguleres.

Så en innstendig bønn til de høye herrer som sitter på kontor og finner på slike tiltak, GJØR OM MERKINGEN TIL SLIK DEN HAR VÆRT I ALLE ÅR, før det skjer en ulykke.

Geir Ivar Raknem