Politikerne har store ambisjoner om at stadig mer av godstransporten her i landet skal gå på jernbanen. Men nå viser fakta at det går i helt motsatt retning: I fjor var det en nedgang i mengden innenlands godstrafikk på 6,5 prosent, sammenliknet med året før. Utviklingen er urovekkende, for det er trailerne på bilvegen som vinner.

Og nå er det enda større utfordringer i sikte: Det legges opp til en tidobling av baneavgifta for jernbanen de kommende fire åra. Det er vanskelig å forstå at dette samsvarer med politikernes ambisjoner. Ei ny avgift vil svekke rammebetingelsene for gods på bane.

Lokalt har det de siste åra vært kjempet en knallhard kamp for å beholde godstransporten på Raumabanen. Operatørene har slitt med å drive lønnsomt. Noe av årsaka er en variabel regularitet; jernbanen har vært stengt av frykt for at Mannen skal rase ut, og godstoget til og fra Åndalsnes har ikke hatt prioritet på jernbaneterminalen på Alnabru. Stengningene har skapt usikkerhet hos kundene, som da heller har valgt transport på veg framfor jernbanen. I mai kunne imidlertid Jernbanedirektoratet melde at punktligheten med godstransport er på 98 prosent. Og på Alnabru er prioriteten bedret. Det gir håp for framtida for Raumabanen.

Ser vi nasjonalt, er det flere grunner til nedgangen i godstransporten på bane. Overfor NRK forklarer administrerende direktør Arne Fosen i NSBs godsselskap Cargonet, hvorfor: – Det sier noe om at blandingen av kvalitet, pris og tilgjengelighet er veid bedre til vegens fordel. Og så ser vi en tøff konkurranse fra utenlandske trailere i Norge som kjører mer systematisk nå enn tidligere.

Vi har før gitt uttrykk for at vi har store forventninger til Jernbanedirektoratets planer om en ny godsstrategi for Raumabanen. Når vi ser hvilken utvikling innenlands godstransport på bane har tatt det siste året, er det viktig at arbeidet får høg prioritet – og at man lykkes med å meisle ut ei plan for en bærekraftig jernbanetransport på Raumabanen.