Torbjørn Rødstøl og Magnhild Vik. (Foto: Arkiv.)

Torbjørn Rødstøl og Magnhild Vik. Foto: Arkiv.

Debatt

Eksportvegen E-136 må inn på NTP 2018 - 2029

"Denne hovedpulsåren er dessverre ikke stabil nok for næringslivet"

Dette er overskriften på et resolusjonsforslag som Rauma Sp vil prøve å få vedtatt på Senterpartiets fylkesårsmøte 18. og 19. februar i Geiranger. En slik resolusjon har ikke all verdens tyngde i den offentlige prosessen rundt NTP, men det er viktig at alle presser på for å få både eget parti og departementet fokusert på denne viktige hovedfatsåren. Stadig nye prestisjeprosjekter dukker opp, og E-136 kommer ikke ut av dødvannet.

Raumas delegasjon til fylkesårsmøtet er: Magnhild Vik, Ellinor T. Solheim, Kristoffer Dahle og Torbjørn Rødstøl.

Resolusjonsteksten:

«E-136 er den viktigste øst vest forbindelsen for det tunge næringslivet i store deler av Møre og Romsdal. Denne hovedpulsåren er dessverre ikke stabil nok for næringslivet, på grunn av manglende oppgradering på kortere og lengre strekninger. Romsdalen er den strekningen som gir størst trafikkavviklingsproblem i fylket. Stengt veg i Romsdalen i perioder pga. ras og bilberging, påfører næringslivet vårt i et normalår ekstra kostnader på 22 mill (2014 kr).

Dette gjør næringslivet mindre konkurransedyktig i forhold til andre områder i inn og utland. Bedriftenes lager av råvarer og ferdige produkter, er i dag de knapt 500 tunge kjøretøyene som trafikkerer denne vegen pr. døgn. Lastebilnæringen fortviler over forholdene for sine medlemmer, og lokalsamfunn langs vegen lider av at denne hovedfartsåren på langt nær er tilpasset dagens årsdøgntrafikk på 1660 kjøretøy. En økende turisttrafikk, samt at godstrafikken på jernbane er under sterkt press, er elementer som forsterker behovet.

Eksportvegen E-136 må inn på NTP, med gjennomføring tidlig i perioden. Det er viktig å se trafikkåren i sin helhet, og at det er kontinuitet i arbeidet med at store og små hindringer elimineres. Vi må få forutsigbare forhold og regularitet for alle som er avhengige av denne livsviktige trafikkåren.»

Mer å lese på Åndalsnes Avis:
Siste nyheter

Debatt

Debatten handler ikke om destinasjonsselskap

"Det handler ikke om flest mulig besøkende, men å få til lokal verdiskaping og helårs sysselsetting"

Debatt

Reiselivs-Rauma må tenke stort - ikke smått

"Det er all grunn til å slå alarm."

Leder tirsdag 21. februar 2017

Ikke la oss vente lenge på to ferjer

"Vi håper at den permanente toferjeløsninga er i gang når sommersesongen er over ved månedsskiftet august/september."

Svar til Svein Kroken: Såre punkt og ømme tær

"Med all respekt å melde, når Kroken hevder at det er best for Rauma å stå alene, så er det vår plikt å påpeke at det ikke medfører riktighet."

Debatt

Reiselivsutvikling som går for sakte

"Og dette mener jeg er et grunnleggende og sentralt spørsmål: Hvorfor går det for sakte her i Rauma?"

Andelslaget Isfjorden samfunnshus må velge veg

Endring eller avvikling

Styrelederen vil ha åpen diskusjon.

Klare for kokkekamp i Stavanger

Elevene fra Rauma vgs gir alt.

Fylkesstyret ble gjenvalgt

SV hadde fylkesårsmøte i helgen.

Skriver bok om sorg

Har mange ganger vært den som kommer med det vanskelige dødsbudskapet.

Får skilte om brukskunst ved E136

Har turistene som målgruppe.

Fullt hus i mørket

Ungdom møtes til tradisjonsrikt treff i samfunnshuset på Åndalsnes.

– Rauma har levert så det holder

Revysjefen sier de har mer enn nok lokalt råstoff til vårens revy.

Et liv med små marginer

Publikum vekslet mellom sjokk og humrende undring under fjellkvelden med Kilian Jornet.

Grande og Gjensidige har signert samarbeidsavtale

Samarbeid om sikkerhet

Grande og Gjensidige har signert samarbeids- avtale.

Tapte i Høyesterett

– Vi konstaterer at vi ikke har fått medhold, sier, Arne Steffen Lillehagen.