Torbjørn Rødstøl og Magnhild Vik. (Foto: Arkiv.)

Torbjørn Rødstøl og Magnhild Vik. Foto: Arkiv.

Debatt

Eksportvegen E-136 må inn på NTP 2018 - 2029

"Denne hovedpulsåren er dessverre ikke stabil nok for næringslivet"

Dette er overskriften på et resolusjonsforslag som Rauma Sp vil prøve å få vedtatt på Senterpartiets fylkesårsmøte 18. og 19. februar i Geiranger. En slik resolusjon har ikke all verdens tyngde i den offentlige prosessen rundt NTP, men det er viktig at alle presser på for å få både eget parti og departementet fokusert på denne viktige hovedfatsåren. Stadig nye prestisjeprosjekter dukker opp, og E-136 kommer ikke ut av dødvannet.

Raumas delegasjon til fylkesårsmøtet er: Magnhild Vik, Ellinor T. Solheim, Kristoffer Dahle og Torbjørn Rødstøl.

Resolusjonsteksten:

«E-136 er den viktigste øst vest forbindelsen for det tunge næringslivet i store deler av Møre og Romsdal. Denne hovedpulsåren er dessverre ikke stabil nok for næringslivet, på grunn av manglende oppgradering på kortere og lengre strekninger. Romsdalen er den strekningen som gir størst trafikkavviklingsproblem i fylket. Stengt veg i Romsdalen i perioder pga. ras og bilberging, påfører næringslivet vårt i et normalår ekstra kostnader på 22 mill (2014 kr).

Dette gjør næringslivet mindre konkurransedyktig i forhold til andre områder i inn og utland. Bedriftenes lager av råvarer og ferdige produkter, er i dag de knapt 500 tunge kjøretøyene som trafikkerer denne vegen pr. døgn. Lastebilnæringen fortviler over forholdene for sine medlemmer, og lokalsamfunn langs vegen lider av at denne hovedfartsåren på langt nær er tilpasset dagens årsdøgntrafikk på 1660 kjøretøy. En økende turisttrafikk, samt at godstrafikken på jernbane er under sterkt press, er elementer som forsterker behovet.

Eksportvegen E-136 må inn på NTP, med gjennomføring tidlig i perioden. Det er viktig å se trafikkåren i sin helhet, og at det er kontinuitet i arbeidet med at store og små hindringer elimineres. Vi må få forutsigbare forhold og regularitet for alle som er avhengige av denne livsviktige trafikkåren.»

Mer å lese på Åndalsnes Avis:
Siste nyheter

Debatt

Nei - til reduksjon i Heimevernet

"Senterpartiet mener vi må øke antallet HV-soldater til 50 000, videreføre Sjøheimevernet, bedre HV-soldatenes utstyr og øke treningen i Heimevernet."

Debatt

Rydd opp!

"Videre bør det også være slik i et ansvarlig velferdssamfunn:  situasjonen til beboerne under Mannen/Veslemannen må være det offentliges ansvar."

Debatt

Raudt, NHO og fakta

"Raumas avtroppende rådmann, Oddbjørn Vassli forteller at de bruker NHO barometrene i styringen av kommunen. Virkelig?"

Debatt

Skal AUF få lyge seg til makt?

"På samordna opptak kan vi sjå at det frå 2016 til 2017 vart oppretta 645 fleire studieplassar i 2017 samanlikna med 2016."

– Vær nøkterne på E136

Samferdselsministeren håper på utbedring av Veblungsnes uten bompenger.

Signerte bompengekontrakt

Vegamot AS skal kreve inn bompenger i fylket.

Ingen ville ha rektorjobb i Måndalen

Stillingen har vært utlyst to ganger, men mandag starter skoleåret med konstituert rektor.

Flaks for butikken!

Ingen har solgt flere lodd med milliongevinst.

Her forsvinner en hel granskog

Og tømmeret eksporteres til Belgia.

Kommer til Rauma

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal blant annet på bedriftsbesøk.

– Viktig å snakke sammen

Ole Gunnar Solskjær delte sine erfaringer med Raumas næringsliv.

Stor forbedring av Skorgedalsvegen

- Ingen grunn til å kvie seg nå.