E136 Romsdalen må inn på sikker plass i NTP perioden 2018 – 2020, fylkets viktigste veistrekning må få sin utbygging.

Tilnærmet 80 % av fylkets eksport og import blir transportert av 500 trailere i døgnet gjennom Romsdalen.

Møre og Romsdal er det neste største eksportfylket i landet. Trafikken, både totalt sett, og når en ser kun på lastebiler, er større i Romsdalen enn øst-vest kryssingene lengere sør i landet.

Veien knytter Møre og Romsdal til Europa.Standarden på veien slik den er i dag, på store deler av E136 Romsdalen, fyller ikke dagens behov.Norges Lastebileierforbund har gjennom flere år i sin kamp for en utbygging av E136 gjennom Romsdalen vært klar på at strekningen Flatmark – Monge – Marstein må ha en ny veitrase og en helhetlig utbygging. Det betyr at strekningen som er 8,4 km lang må få 2 nye tunneler en på 420 meter og en på 1350 meter. Det igjen betyr økt trafikksikkerhet med at 3 rasparti på strekningen blir eliminert.

Ved Skiri blir en smal jernbaneundergang som ligg i 90 graders kurve historie. Denne undergangen er merket med høyest fart 20 km/t.

For tungtransporten, den hjulbasert reiselivstrafikken og alle øvrige trafikanter er det få utbygginger som hever miljø og trafikksikkerheten mere enn denne utbyggingen gjennom Romsdalen vil gjøre.

Høsten 2015 ble denne utbyggingen som eliminerer 3 rasparti Skirifonna, Mongeura 1 og 2 og tar vekk en trafikkfarlig jernbaneundergang budsjettert til 730 mill. I premiepotten ligger en fremtidsrettet og trafikksikker E136 gjennom Romsdalen.

Får vi på plass denne utbyggingen og krabbefelt/forbikjøringsfelt ved Brustugulia vil E136 Romsdalen være oppgradert til å ta dagens og fremtidens trafikkbehov. Vi blir i disse dager presentert flere store spennende samferdselsløsninger både under og over havet, som det er spennende for politikere, lobbyister og veiutbyggere og løp etter.

Hele region vår må se samfunnsnytten av en utbygging av E136 Romsdalen – ingen annen veistrekning i vårt fylke er i nærhet til den verdiskapningen som denne strekningen bidrar med inn til Møre og Romsdal. For en liten milliard ville ovennevnte veistrekning være klargjort for dagens og morgendagen trafikkbehov for tungtransporten og reislivstrafikken inn til og fra vårt fylke. Kommer ikke E136 Romsdalen med på sikker plass i planperioden 2018-2020, vil det kunne gå både 20 og 30 år før noen utbygging av E136 Romsdalen kan bli aktuell.

Køen av nye store veiprosjekter under og over vann vil kreve alle tilgjengelig midler i årene fremover. Det er sannheten svart på hvitt.

Våre stortingspolitikere har nå et stort ansvar for å få E-136 Romsdalen prioritert på sikker på plass i første del av planperiode av NTP 2018 – 2029. Kostnaden ved IKKE å bygge ut infrastrukturen/E136 Romsdalen vil for Møre og Romsdal gjennom år bli gigantisk.

Åndalsnes 01.12.2016

Svein Kroken