Ut fra det en kan lese i avisa, er det tydelig at flertallet i formannskapet, i likhet med ÅA, ikke skjønner konsekvensene av vedtakene som blir gjort i skolesaken. Manglende kunnskap om friskoleinitiativet ser heller ikke ut til å hindre noen i å komme med bastante uttalelser og påstander. Vi som arbeider for friskoler, gjør det som en konsekvens av de vedtak som er fattet, og vil kommentere utspillene med et håp om at mange nok av beslutningstakerene innser følgende: Slike vedtak som det legges opp til nå, gir ikke det resultatet de prøver å oppnå, og er skadelig for lokalsamfunnet Rauma.

Den siste vendingen, formannskapets vedtak om motarbeidelse av friskoleinitiativene, føyer seg inn i rekken av lite overveide beslutninger i saken, og markerer et steg tilbake til å forsøke å tvinge barneskoleelevene på Vågstranda til Måndalen, og alle ungdomsskoleelevene til Åndalsnes.

For de som husker lengre enn et gjennomsnittelig formannskapsmedlem, ble dette alternativet utredet i forbindelse med den hastverkspregede skolestrukturbehandlinga i desember. Rådmannen anbefalte dette alternativet, på et svært mangelfullt saksgrunnlag og i klar strid med folkeviljen og partienes egne valgløfter (som det tydeligvis ikke går an å minne ofte nok om). Likevel ble det stemt gjennom i formannskapet, med en prislapp på 33 MNOK for oppgradering av Måndalen skule for dette alternativet. Etter kommunestyrets behandling av saken, ble vedtaket om overflytting stående, men pengene til oppgradering forsvant like etter fra budsjettplanene. Dette angivelig fordi det var en friskole på trappene på Vågstranda – elevene ville ikke komme til Måndalen, likevel.

Nå når dette alternativet gjør et «comeback», er det så langt uten at de 33 MNOK til den nødvendige oppgraderinga er nevnt. Har dere tenkt at skolen ikke skal oppgraderes, likevel? Hvor lenge holder en slik vurdering? Har Rauma kommune i det hele tatt råd til dette? Holder kostnadsestimatet vann? Når skal skolen i så fall oppgraderes, og hvor skal elevene være i mellomtiden? Hva om elevene fra Vågstranda finner andre alternativer og ikke kommer, likevel? Hva ville man egentlig oppnå? Er vedtakene som gjøres egnet til å oppnå målet?

En av beslutningstakerene har erklært at han nå «lanserer» idéen om grunnskole 1-10 for sørsida, i Måndalen. Det må i så fall være snakk om en «relansering», for idéen han refererer til, er et av de andre alternativene som ble utredet i forprosjektet til skolestrukturbehandlinga. En opplysning som er uteglemt i denne runden er at alternativet koster 45 MNOK. Har Rauma kommune råd til det, da? Blir vågstrandingene med, etter den behandlinga de har fått, eller ser de nå heller mot Vike og Vestnes? Innfjordingene har allerede en egen barneskole, de kommer ikke.

Alternativet fikk ingen støtte under behandlinga i desember, selv om en annen beslutningstaker har beklaget seg over at vi på sørsida ikke har «samlet oss» om en slik løsning. Som om beslutningstakerene ikke har ansvaret for å velge løsninger. Som om de ikke hadde rikelig tid og anledning til å velge denne løsninga, før eller etter de åpnet for friskole i Innfjorden. Som om de bryr seg om hva vi mener.

Vi som i høst engasjerte oss for å bevare den eksisterende skolestrukturen i den off. skolen, advarte blant annet mot at kommunens utredning ikke tok hensyn til private initiativ, og gjorde oppmerksom på at alle de utredede alternativene allerede var uaktuelle p.g.a. dette. Vi påpekte også at alternativet som både folket og politikerene ville ha – uendret skolestruktur – ikke var utredet. På dette grunnlaget ville det vært naturlig at de som bestilte utredninga, sendte den i retur med beskjed til rådmannen om å prøve igjen.

Våre beslutningstakere valgte i stedet å følge rådmannens råd, og nå sitter de der og klager over å ha havnet i denne situasjonen. Mangel på kontroll, sier de, uten at kommunen viser den minste interesse for samarbeid med den ene friskolen som allerede finnes i kommunen. De hiver seg med på neste anbefaling fra rådmannen, med et vedtak som i beste fall gir en illusjon av kontroll og definitivt øker kampviljen på motsatt side av bordet. Det eneste som oppnås er å spisse frontene og gjøre alle parter mer misfornøyde.

For oss som arbeider for en langsiktig løsning på skolesituasjonen i Måndalen, er det umulig å ta hensyn til denne uforutsigbare og inkonsekvente politiske håndteringa fra kommunens side. I neste kommunestyremøte og budsjettbehandlinga i desember er det utvilsomt duket for nye vendinger, forhåpentligvis i en mer veloverveid og framtidsrettet retning. I mellomtiden fortsetter vår planlegging av Måndalen Friskule, som før.

En beslutningstaker antyder i sakens anledning at vi er foreldre som er mer opptatt av skolebygninger enn av ungene våre, og at vi ikke tar ansvar for læringsmiljøet i skolen. Utsagnet kan få stå uten kommentar.

Vedkommende og hans likesinnedes foretrukne løsning for å bedre læringsresultater er tydeligvis flere elever pr. lærer og 1-2 timers daglig reiseveg for elevene. Måndalen Friskole blir en nærmiljøskole med 16-18 elever pr. ungdomsskoleklasse (med økende elevtall de kommende årene). Det har vi betydelig mer tro på, og vi har dessuten saklig og faglig belegg for synet vårt, noe som i alle fall betyr noe for oss. Det aller beste er antakelig om hele grunnskolen i Måndalen blir privatisert, da blir det virkelig et sterkt og attraktivt læringsmiljø, som sammen med naboskolene i Innfjorden og på Vågstranda blir et kanonbra tilbud.

Flere av våre nylig selverklærte «motstandere» har tidligere uttrykt bekymring for fagmiljøet ved små skoler, men mener tydeligvis likevel at fagmiljøet ved skolen i Måndalen blir best om en gjør skolen mindre ved å kutte ut ungdomstrinnet. Etter vårt syn en helt opplagt feilvurdering, blant flere.

En beslutningstaker ser ut til å basere sin motstand på at man må betale ekstra for friskolen. Vi har spurt om hun var korrekt sitert, uten å få svar, og vi aner ikke hva hun baserer utsagnet på. I Innfjorden har de ca. 30 elever, og ingen skolepenger. Vi i Måndalen tar sikte på å lage en skole som er like veldrevet som den i Innfjorden, og lager budsjetter uten skolepenger. Inntektskilden til en friskole er den samme som for en off. skole: Statlige tilskudd pr. elev. Ut fra den økonomiske situasjonen i Rauma kommune, har vi en klar oppfatning av hvordan pengene i størst grad skal komme elevene til gode, i framtida.

Som sagt, la oss heller finne gode løsninger, sammen.

Med vennlig hilsen

For arbeidsgruppa for Måndalen Friskule

Knut Peder Voldset