Etterspørselen etter aktivitetsbaserte ferieformer er stadig i vekst, og spesielt blir vandring mer og mer populært.

Ifølge tall fra Innovasjon Norge kan omtrent 50% av de norske turistene karakteriseres som fysisk aktive turister, og disse sto i 2014 for 4,4 millioner gjestedøgn. Potensialet er derfor stort.

Mange i Rauma har de siste årene gjort en kjempeinnsats med å tilrettelegge for denne målgruppen gjennom gode produkter og en tydeligere markedsføringsstrategi.Mye av potensialet er allikevel fremdeles ubenyttet, og vi må fortsette med å utarbeide unike turkonsepter tilpasset denne målgruppen. Romsdalseggen har gitt oss en god start, Via Ferrata fra Bjørmosen mot Nesaksla kommer forhåpentligvis til sommeren, men vi trenger enda flere produktpakker.

Vi må skape flere unike, naturbaserte opplevelser, forsterke vår satsing og på denne måten løfte oss til nye nivåer. Mer fjellvandring, fossevandring, kulturvandring, fjordvandring og gjerne i kombinasjon med f.eks fjordfiske, kajakk eller fjordcruise.Produkteiere må tørre å satse på utvikling av lønnsomme og bærekraftige lavterskelprodukter. Forhåpentligvis kan flere av disse utvikles i, eller i nærheten av, våre største attraksjoner som Trollstigen, Trollveggen og Romsdalen med Rauma elv. På denne måten kan vi kapitalisere disse ytterligere, samtidig som vi må bli enda bedre på å utnytte tilleggsverdier på produktene gjennom guiding, transport, overnatting, servering osv.

Vi vet at tematuristen er betalingsvillig, men det er helt avgjørende å innfri forventningene om kvalitet i alle ledd. Et høyt prisnivå kan forsvares gjennom god service og høy standard.En utvikling i denne retningen går også hånd i hånd med arbeidet til Visit Nordvest, Fjord Norge, NCE Tourism Fjord Norway og Visit Norway. I så måte vil mange av markedskanalene ligge klare.

I mars kunne vi lese at Nordveggen fikk ytterligere Kr 750 000 i tilskudd fra Miljøverndirektoratet for produktutvikling i verneområdene og at de etterlyste innspill fra næringen. Vi oppfordrer med dette Nordveggen til å synliggjøre lønnsomme og bærekraftige lavterskeltilbud i tilknytning til våre store naturattraksjoner.

Snart åpner Norsk Tindesenter også, og vi er overbevist om at det vil gi oss en enda tydeligere posisjon som en destinasjon for naturopplevelser.

Selv om Tindesenteret blir et opplevelsessenter med hovedfokus på norsk tindehistorie og bratt friluftsliv, så tror vi at det også vil bidra til å markedsføre oss som en aktiv opplevelsesdestinasjon.

Mvh

Grand Hotel Bellevue

Ola-Elias Åndal

Hotelldirektør