TURISTENE strømmer til Rauma. Mange tilskriver det uvanlig sommerværet æren for økninga. At sola skinner og temperaturen er godt over 20 grader hjelper på. Men det alene er ikke nok; stadig flere vil oppleve stadig mer når de er på ferie. Trollstigen har fra 8. mai til 1. august ei økning på nesten 130.000 flere besøkende. Nå var det riktig nok ikke åpning før 22. mai i fjor. Men likevel kan vi anslå at fra 22. mai til 1. august har det anslagsvis vært 20 prosent flere i turistmagneten i år. Sjelden eller aldri har så mange gjestet attraksjonen. Uten at Norges mest besøkte naturbaserte turistattraksjon har forandret seg noe som helst.

JEG TILSKRIVER ROMSDALSEGGEN mye av æren for at Rauma har flere turister innom enn tidligere. I tillegg til veksten i antall cruiseskipsanløp. Og når været er bra blir de som kommer ett døgn eller to ekstra. Fjellfestivalen og RaumaRock gjør også at sengeplassene fylles opp, men ikke uvanlig flere enn det som har vært tidligere om åra.

VI VIL GJERNE at turistene legger igjen så mye som mulig når de gjester oss. Rauma har et betydelig antall arbeidsplasser innenfor turistnæringa. Så langt er det i all hovedsak sesongbasert, men det er et mål å utvide sesongen i begge ender av sommeren. Helårsturisme klinger godt i mange sine ører.HVORDAN skal vi få turisten til å bruke mer penger i Rauma? Utspillet om ei avgift for å kjøre Trollstigen ble lansert av reiselivssjefen denne uka. Andre vil at villcamperne skal tvinges inn på campingplassene og andre overnattingssteder i kommunen.

JEG TROR IKKE at ei avgift for å ferdes i Trollstigen er vegen å gå sjøl om de skulle få med seg ei gave på veien. Det er langt viktigere å utvikle konseptet slik at de besøkende får flere opplevelser i og langs den nasjonale turistvegen. Lokk turistene til å bruke penger av hjertens lys framfor ei avgift i den ene hånda og en stikk med bilder og informasjon om Trollstigen i den andre.Litt sånn er det også med villcamperne; gjør campingplassene så gode at de knapt kan unngå å bli fristet til å sjekke inn der i stedet for i vegkanten.

UTVIKLINGEN AV PRODUKTENE er avgjørende for at turistene legger igjen mer penger og blir her lengre. På sikt holder det ikke med verken fint vær, Trollstigen, Trollveggen eller Romsdalseggen ene og alene. Romsdalstrappa er et glimrende eksempel på utvikling, Trollveggen Opplevelsessenter har gjort et så enkelt grep som å plassere ei gammel folkevognboble med påskriften «Polis» for å få besøkende til å gå gjennom suvenirbutikk og kafeteria for å ta bilen nærmere i øyesyn. Å tenke kreativt får flere til å bli fornøyde og enda mer betalende turister i Rauma.Å TA BETALT for opplevelser og produkt gjøres de fleste steder. Men vi skal passe oss for å ta betalt hvis kunden ikke blir fornøyd. Hvis turisten er fornøyd er sjansene gode for at han kommer tilbake seinere.

FERIETUREN TIL MAKARSKA i sommer viste et eksempel som kanskje også Rauma kan benytte seg av. To tog, ett langs den vakre strandpromenaden og ett en rundtur i sentrum. Kanskje vi kan ha et slikt turisttog på hjul opp og ned Trollstigen hvor turistene får føle ekte nærhet til hårnålssvingene, fossefall og naturen for øvrig?