Liggetida for cruiseskipene som besøker Åndalsnes blir bare kortere og kortere. I år skal nærmere annenhver båt ligge i fem timer eller kortere. Utviklingen er meget alvorlig.

Det er et stort tilbakeskritt at flere av cruisebåtene som i år besøker Åndalsnes er her så kort tid. Det betyr mindre bruk av tilrettelagte aktiviteter, og dermed også lavere inntjening. Konsekvensen kan bli svært uheldig for reiselivet, både i vår kommune, men også i hele regionen.

Det vanlige har vært at skipene som anløper Åndalsnes og Molde har ligget hele dagen; gjerne ankommet på morgenen og reist igjen på sein ettermiddag eller i kveldingen. I løpet av en hel dag har NSB rukket å kjøre turistene to turer til Bjorli med cruisetoget. Passasjerene har rukket en tur over Romsdalseggen, gaidet tur i Trollstigen – eller å delta på de andre aktivitetene som er lagt til rette for cruiseturistene.

Vi frykter at man havner i en vond spiral. For færre turer med cruisetoget betyr dårligere inntjening. I neste omgang kan det bety nedleggelse. Og hvilke konsekvenser har det videre for Åndalsnes som cruisedestinasjon, – og for Raumabanen?

Her er oversikten som viser utviklingen for Åndalsnes havn fra og med 2016 til og med 2018:

  • I 2016 var snittliggetida for 44 anløp på Åndalsnes nøyaktig åtte timer. Bare seks anløp var med fem timer liggetid eller kortere.

  • I 2017 var snittliggetida for 46 anløp på Åndalsnes sju timer og 50 minutt. For 14 av anløpene var liggetida fem timer eller mindre.

  • I 2018 blir snittliggetida på Åndalsnes for 55 anløp på seks timer og 53 minutt. For 24 av anløpene er liggetida fem timer eller mindre.

Tallene for Molde er ikke bedre; i år skal 27 av 55 anløp ha kortere liggetid enn fem timer.

Vi deler bekymringen til en av reiselivsveteranene i Rauma, Svein Kroken. I torsdagens avis sa han at satsingen på Raumabanen som turistbane med cruiseskip som basis kan bli revet i fillebiter om denne utviklingen fortsetter.

Vi er ikke så overbevist om at deling av liggetid mellom Molde og Åndalsnes er til det beste. Det kan hende at færre med lengre anløp er ei bedre løsning for Åndalsnes.