Det gjøres en imponerende jobb på flere hold for å begrense antallet trafikkulykker. Den gode nyheten er at det målrettete arbeidet nytter og at det aldri har vært tryggere på norske veger enn i dag. Den dårlige nyheten er at det gjenstår mye for å nå nullvisjonen, og at mange mennesker hvert år vil bli hardt skadd og drept i trafikkulykker på norske veger.

Hittil i år er 48 personer omkommet i trafikken i Norge. Det er selvfølgelig 48 for mange, for vi kan ikke akseptere at mennesker dør i trafikkulykker. Men et antall omkomne i år som er 14 lavere enn på samme tid i fjor, gir håp. Vi er på rett veg.

Romsdals Budstikke skrev onsdag om fokuset som politiet, legene og Vegvesenet har hatt i flere år på å luke ut personer med rusproblemer fra trafikken: – Vi er blitt mye flinkere til å ta ifra uegna sjåfører førerkortet. Tidligere tok vi bare førerkortet fra dem som ble tatt i rus mens de kjørte. Nå tar vi førerkortet fra de vi vet sliter med rus. De potensielle rusførerne blir tatt før ulykka skjer, sa Kjellbjørn Rise Johansen i Molde-politiet.

Det er betryggende at så mange personer som ikke er egna for trafikken nektes å kjøre. Vi er overbevist om at det har bidratt til færre trafikkulykker og håper at enda flere uegna personer får kjøreforbud. For fortsatt er det for mange slike i trafikken.

Det er flere grunner til at dødstallene i trafikken går ned, og det er summen av alt som bidrar til den positive trenden. Bilparken har blitt mer trafikksikker, stadig flere bruker bilbelte, holdningsskapende arbeid fungerer, sjåføropplæringen er blitt bedre, veger er tryggere og flere overholder fartsgrensene.

I Nasjonal transportplan 2018–2029 har regjeringa satt et mål om å redusere antallet drepte og hardt skadde i vegtrafikken til maksimalt 350 innen 2030. Det vil i bety en reduksjon på 60 prosent fra perioden 2012-2015, og vi er enig med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp): Det er ambisiøst, men dette er det fullt mulig å oppnå med styrket innsats på flere områder.